مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: شورای غلبه بر بحران اقتصادی در اتاق مشهد راه‌اندازی شد.

شافعی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد با اعلام این خبر به بحران تولید و صادرات کالای ایرانی اشاره کرد و افزود: علت اساسی این بحران کاهش قیمت‌های جهانی است که تولیدات داخلی ما گنجایش چنین کاهش قیمت را نداشته و توجیه اقتصادی برای عرضه در بازار جهانی وجود ندارد.

به گفته وی با توجه به بالا رفتن هزینه عوامل تولید، قیمت تمام شده کالای ایرانی در حال افزایش است که این مساله منجر به ورود کالای خارجی و از بین رفتن تولید داخلی می‌شود.

وی با بیان اینکه در چنین شرایط بحرانی دولت باید به تولید نیمه‌جان کشور جان بخشد، گفت: ترویج مصرف کالای ایرانی در کشور که مهم‌ترین راه برون رفت از بحران است نیازمند عزم ملی است.

شافعی در ادامه به سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به لاهور پاکستان اشاره کردوگفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ۶۵۰میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه صنعتگران و تجار پاکستان از سطح تکنولوژی در ایران بی‌اطلاعند، گفت: در این سفر تفاهمنامه‌هایی در خصوص انرژی و صادرات ماشین‌آلات صنعتی منعقد شد.

وی با اشاره به تولید روزانه ۲۸میلیون لیتر شیر در لاهور گفت: به واسطه عدم دستگاه‌های صنعت لبنی در پاکستان تنها ۴درصد این میزان شیر فرآوری می‌شود که با سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه تا کنون در بحث توسعه تجاری با پاکستان قصور داشته‌ایم، گفت: اگر قراردادهایی که در این سفر منعقد شده به مرحله اجرا برسد حجم مبادلات بین دو کشور به یک‌میلیارد دلار خواهد رسید.

وی همچنین عدم استقرار یک بانک ایرانی در پاکستان را از جمله مشکلات مراودات اقتصادی بین دو کشور دانست و افزود: بخش خصوصی برای گشایش اعتبار در این کشور با مشکل مواجه است.

به گفته وی صادرات و واردات پایاپای و عدم شناخت بخش خصوصی دو کشور توانمندی‌های یکدیگر نیز از دیگر مشکلات مراودات اقتصادی ایران و پاکستان است.

شافعی تصریح کرد: تا دو ماه آینده اتاق مشترک بازرگانی پاکستان در مشهد مستقر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه کالاهای تولیدی خراسان رضوی در لاهور گفت: همکاری سه جانبه اتاق مشهد ـ سین‌کیانگ چین و لاهور پاکستان نیز به‌زودی آغاز می‌شود.