مشکل 99 ساله‌های خراسان رضوی رفع می‌شود

عکس: منصور نمایشی

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: استاندار خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در برخی از شهرستان‌های استان با مشکل تامین زمین برای ساخت مسکن مهر مواجه هستیم و اگر چه تامین پس از نیاز است، اما توزیع آن در سطح استانی متوازن نیست . سید محمد جواد محمدی‌زاده در جلسه شورای مسکن خراسان رضوی که در استانداری تشکیل شد با بیان این مطلب افزود: اعضای شورای مسکن استان تا ۱۵ بهمن ماه فرصت دارند که مشکل تامین زمین در شهرستان را حل کنند.

وی با بیان اینکه تکمیل نبودن پرونده‌های متقاضیان دلیلی بر عدم پرداخت تسهیلات بانک‌ها برای این طرح نیست افزود: باید ظرف ۱۵ روز آینده فرآیند اخذ تسهیلات و بررسی پرونده‌های تعیین تکلیف شود تا علت عدم پرداخت تسهیلات بانک‌ها به متقاضیان مشخص شود.

محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: صندوق تعاون نیز باید به تعهدات خود وفادار باشد، در غیر این صورت دلیلی برای نگهداری و دادن پول متقاضیان طرح مسکن مهر به این صندوق وجود ندارد.

وی با اشاره به پرداخت اعتبار بانک مرکزی به این طرح گفت: بانک‌ها فقط توزیع‌کننده اعتبارات بانک مرکزی هستند و به همه مسکن‌های مشمول این طرح اعم از روستایی و شهری این اعتبار تعلق می‌گیرد.

وی زمان پرداخت اجاره زمین‌ها را زمان بهره‌برداری یعنی اتمام ساخت واحد مسکونی دانست و اظهار کرد: برای پیشرفت هر چه سریع‌تر این طرح باید موانعی چون نظام‌های بوروکراتیک سیستم‌های اداری از بین برود و همچنین مسوولان ذی‌ربط از اجتهادهای فردی پرهیز کنند.

همچنین در این جلسه سعید حسین پور، معاون امور هماهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: دولت مبلغ دو‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان برای تزریق به شبکه بانک‌های عامل طرح مسکن مهر در نظر گرفته است که این موضوع باید توسط این بانک‌ها پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی بعد از تهران دومین استان از لحاظ تعداد واحد مسکونی مهر (۱۲۲‌هزار واحد) است، خاطرنشان کرد: به‌رغم ابهامات موجود در نحوه اجرای این قانون ما توانستیم مسیر مشخص و روشنی را برای اجرایی کردن این مهم مشخص کنیم و ۸۰‌هزار واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۲‌هزار نفر و ۳۷‌هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۲‌هزار نفر در روستاها در نظر گرفته شد.

وی روند پیشرفت طرح مسکن مهر در استان را روند روبه رشد دانست و گفت: تعاونی‌های مسکن سهم به‌سزایی در ساماندهی این طرح در استان ایفا کردند.

مجید توتونچی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی نیز در جلسه شورای مسکن استان به ارائه گزارش عملکرد طرح مسکن مهر پرداخت و افزود: ۱۲۲‌هزار نفر عضو این طرح در استان در قالب ۴۲۶ تعاونی هستند که ۱۰۰‌هزار و ۸۷۳ نفر آنها شناسایی شدند و با توجه به اینکه برای این تعداد باید‌هزار و ۳۷۵ هکتار زمین تحصیل می‌کردیم این میزان به‌هزار و ۷۹۳ هکتار رسید بنابراین ۱۲۳‌درصد در این مقوله رشد داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: برای حدود ۱۰۰‌هزار عضو شناسایی شده، ۹۵‌هزار واحد در نظر گرفته شد بدین معنی که در حال حاضر ۵‌درصد از برنامه تامین زمین عقب هستیم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه اکثر زمین‌های استان موقوفه یا زمین‌های آستان قدس هستند و زمین‌های موقوفه در مالکیت دولت نیست لذا با آستان قدس رضوی وارد گفت‌وگو شدیم. در مورد شهرک رضوی و اراضی شهر سرخس نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفت و پس از اخذ مجوز آستان قدس از شورای سیاستگذاری این زمین‌ها در اختیار تعاونی‌ها قرار خواهد گرفت.

توتونچی با بیان اینکه مدیران تعاونی‌های مسکن از توانایی‌های لازم برخوردار نیستند، گفت: هر چند آموزش‌های لازم صورت گرفته است، اما این افراد باید تلاش بیشتری کنند.

وی خواستار انتقال اسناد زمین‌های این طرح توسط اداره ثبت و اسناد استان شد و افزود: پرداخت اجاره زمین از زمان بهره‌برداری آغاز می‌شود که بهتر است منظور از این زمان، زمان اتمام واحدهای مسکونی باشد.

توتونچی با بیان اینکه ۷۰‌درصد طرح مسکن مهر را باید در شهرهای استان به تعداد ۸۹‌هزار و ۳۰‌درصد دیگر را در روستاها برنامه‌ریزی می‌کردیم، افزود: بخشی از این ساخت‌وسازها توسط بخش خصوصی صورت گرفت.

رییس شورای مسکن استان بیان کرد: ۸۹‌هزار و ۵۸۳ واحد مسکن مهر را برای آماده سازی در استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و برای ۸‌هزار و ۷۰۳ واحد قرار داد ساخت منعقد کرده‌ایم که تا مرز ۲۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و ساخت ۷‌هزار و ۶۶۶ واحد مسکونی اجاره‌ای نیز از ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

توتونچی در خصوص تسهیلات پرداختی بانک‌های عامل نیز اظهارکرد: تاکنون ۴۲‌هزار و ۸۶۴ عضو برای دریافت تسهیلات آماده سازی، ۶‌هزار و ۶۱ عضو برای ساخت مسکن اجاره‌ای ۵ ساله، ۵۵۸ عضو برای طرح مسکن ۹۹ ساله و ‌هزار و ۷۹۹ عضو برای ساخت مسکن با تکنولوژی نوین به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در طرح مسکن ۹۹ ساله تاکنون هیچ وجهی از بانک‌ها دریافت نشده گفت: در طرح مسکن اجاره‌ای ۵ ساله، ۸‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان، در ساخت مسکن با تکنولوژی‌ نوین یک میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تومان و دربافت فرسوده یک میلیارد و ۳۸۴‌میلیون تومان وام از بانک‌های عامل دریافت کرده‌ایم.

در ادامه شوکتیان، مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی با بیان اینکه ساخت ۳۳‌هزار واحد مسکونی به منظور اجرای طرح مهر سهم بنیاد مسکن بود؛ افزود: برای ۳۵‌هزار و ۱۹ واحد تشکیل پرونده داده و تمام آنها به بانک معرفی شدند.

شوکتیان اظهار کرد: اخیرا سهمیه شهرهای کمتر از ۲۵‌هزار نفر نیز بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است که به این منظور ۵/۱۵۱هکتار زمین تامین شده که ۵۰‌درصد آن در داخل محدوده شهری و آماده اجرا است و در سه شهر درود، بیدخت و فریمان تقاضا نامه‌هایی با تعاونی‌ها مبادله شده است و در بقیه شهرها به دنبال طراحی هستیم.

وی تاکید کرد: تامین وام مسکن چه در بخش‌های شهرها و چه روستاها، مشکل ایجاد کرده است که این مشکل باید حل شود و گرنه در روند ساخت‌وساز به‌خصوص ساخت‌وساز روستایی شاهد است خواهیم بود.