با ساخت سد منگل مشکل کمبود منابع آب دشت هراز مرتفع می‌شود

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: رودخانه هراز سالانه بالغ بر ۷۰۰میلیون متر مکعب آب دشت هراز را تامین می‌کند.

عزیزا... واحد، مدیر عامل آب منطقه‌ای استان مازندران در جلسه مشترک بررسی مشکلات آب منطقه هراز با مسوولان غرب استان با بیان مطلب فوق افزود : رودخانه بزرگ هراز با آبدهی بسیار زیاد (یک میلیارد متر مکعب سالانه ) آب مورد نیاز حدود یک هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های آمل، بابل، بابلسر، محمود آباد و فریدونکنار را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیریت این امر نیازمند تعامل و هماهنگی مسوولان شهرستان‌های ذکر شده است تا بتوانیم به طور مطلوب در امر توزیع آب و حراست از حریم و بستر رودخانه وارد شویم، متذکر شد: در سال گذشته توانستیم با همکاری مسوولان این شهرستان‌ها به‌رغم کاهش شدید بارندگی و آبدهی رودخانه‌ها از وارد شدن خسارت شدید به کشاورزان جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح‌های زودبازده در منطقه برای رفع مشکلات کشاورزان در بخش تامین و توزیع آب و محدودیت اعتبارات دولتی در این بخش خواستار بهره گیری از ظرفیت بالای اعتبارات مشارکت مردمی ‌شد. مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: ۷۰درصد این اعتبارات را دولت متقبل خواهد شد و ۳۰درصد دیگر را مردم هر منطقه با استفاده از تسهیلات بانکی می‌توانند تامین کنند.

وی افزود: دولت با استفاده از تبصره ماده ۳ قانون بودجه سالانه رقم قابل توجهی را برای اجرای طرح‌های مشارکت مردمی‌در سطح کلان اختصاص می‌دهد که هر یک از استان‌ها می‌توانند بدون محدودیت و بر اساس تلاش مسوولان و استقبال مردم، از این اعتبارات و برای اجرای طرح‌های عمرانی مورد نیاز خود استفاده کنند.

علی اکبریان، فرماندار شهرستان آمل نیز در این جلسه با بیان اینکه رودخانه هراز نعمتی بزرگ در منطقه است، افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در بخش مدیریت منابع آب، حفظ و حراست از حریم و بستر این رودخانه است.

وی از همه اداره‌ها و نهادها از جمله فرمانداری، دادگستری، نیروی انتظامی‌، امور منابع آب و... در برخورد با متخلفان تقدیر کرد.

اکبریان با تاکید بر ضرورت و تسریع در ساخت سد منگل افزود: با ساخت این سد مشکلات کمبود منابع آب دشت بزرگ هراز مرتفع خواهد شد.