مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی توسط بخش غیردولتی انجام شده است.

محمدجواد محمدی‌زاده‌‌، استاندار خراسان رضوی در مراسم اعطای حکم مسوولیت کمیته توسعه صادرات استان به اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مشهد، با اعلام خبر فوق افزود: استان‌هایی که اتکای‌شان بر مبنای بخش دولتی باشد، از اینکه بخش خصوصی را پر و بال نداده‌اند، پشیمان خواهند شد.

وی با بیان اینکه پایداری بخش دولتی از مسیر بخش خصوصی امکان‌پذیر است‌‌‌، گفت: در حال حاضر فعالیت‌های سنگینی در استان در حال انجام است که سامان دادن به این فعالیت‌ها از مسیر بخش خصوصی میسر است.

‌استاندار خراسان رضوی افزود : به رغم اینکه اعتبارات عمرانی استان در سال جاری ۳۵۰ میلیارد تومان است‌‌‌، ولی بهره‌برداری توسعه در استان در طول یک سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

محمدی‌زاده تاکید کرد: اگر می‌خواهیم منابع بانکی در استان توزیع شود، باید تشخیص ضرورت توزیع این منابع بر عهده بخش خصوصی باشد.

وی با بیان اینکه اجرایی کردن اصل ۴۴ به ساختارهایی نیاز دارد، اظهار امیدواری کرد: با اعطای مسوولیت کمیته توسعه صادرات خراسان رضوی به اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مشهد، گام موثری را برای اجرایی شدن اصل ۴۴ برداشته باشیم.وی اظهارکرد: این مسوولیت برای این به اتاق بازرگانی مشهد داده شد، که این اتاق نسبت به سایر بخش‌های خصوصی استان دارای قانونی قوی است.وی با اشاره به اینکه باید نیازهای بین‌المللی را برای تولید داخلی مدنظر داشته باشیم، اظهار کرد: به دنبال حضوری هدفمند، قدرتمند و برنامه‌ای برای صادرات خراسان رضوی به دنیا هستیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: اگر تاکنون بخش دولتی برای صادرات استان تصمیم‌گیری کرده و بخش خصوصی این تصمیمات را به اجرا در آورده است، از امروز بخش خصوصی خود تصمیم‌گیری و اجرای صادرات استان را خواهد داشت.غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این مراسم این اقدام استاندار خراسان رضوی را یک اقدام بی‌سابقه و جسورانه در کشور دانست و افزود: برای اینکه به این حکم پاسخ مناسب بدهیم، استراتژی توسعه صادرات را با برنامه بلندمدت تدوین خواهیم کرد، و براساس این استراتژی برنامه‌های صادرات استان را برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در اصل ۴۴ باید مدیریت‌ها و نه مالکیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود، خاطر نشان کرد: امیدواریم این حرکت به استان‌های دیگر هم تسری یابد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مشهد از تدوین برنامه توسعه صادرات خراسان رضوی توسط این اتاق خبر داد و افزود: توسعه اقتصادی بخش خصوصی و بین‌المللی از وظایف اصلی اتاق بازرگانی است.

وی بیان کرد: تاکنون اتاق بازرگانی به عنوان یک مشاور در ارائه برنامه‌های صادرات استان بوده است، که با اعطای این حکم این امکان برای رسیدن به برنامه‌های صادراتی توسط اتاق فراهم خواهد شد.شافعی همچنین از تدوین توسعه صادرات خراسان رضوی توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معدن مشهد خبر داد و تصریح کرد: توسط اتاق بازرگانی ایران برنامه توسعه صادرات کشور تدوین شده است.