ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: دومین اجلاس راهبردی دریای خزر با مشارکت استانداری گیلان و مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر نیمه اول ماه جاری در شهرستان رشت برگزار می‌شود. براساس این گزارش، اولین اجلاس ملی راهبردی مسائل دریای خزر آبان ماه در شهرستان گرگان برگزار شده بود.

دکتر همایون خوش روان، مدیر موسسه ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در ساری با بیان مطلب فوق مهم‌ترین موارد مطرح و قابل‌پیگیری در این اجلاس را شامل گفتمان در زمینه مسائل مهم وحقوقی دریای خزر اعم از مدیریت مناطق ساحلی، محیط زیست، اقلیم و نوسانات سطح تراز آب دریا، رژیم حقوقی و امنیت در منطقه خزر از نظر جایگاه تاریخی دانست. وی رژیم حقوقی دریا، امنیت و راهکارهای حقوقی برای جلوگیری از مناقشات سیاسی با کشورهای حاشیه و توسعه روابط دولت‌ها و بهره‌وری بهینه از رژیم حقوقی دریای خزر را از دیگر موارد مطرح در این اجلاس اعلام کرد و افزود: در بخش اقلیم و نوسانات نیز بررسی آخرین وضعیت تغییرات سطح تراز آب دریای خزر و روند تغییرات آن در آینده به همراه پیش‌بینی‌های احتمالی از نکات دیگری است که در این اجلاس مورد توجه قرار خواهد گرفت.

دکتر خوش روان برگزاری چنین اجلاس‌هایی را در استان‌های ساحلی شمال کشور به منظور اطلاع رسانی بهینه به مدیریت‌های اجرایی در مورد چالش‌ها و مشکلات موجود در محور مدیریت سواحل، حفاظت از مناطق ساحلی، ساماندهی مصب رودخانه‌ها و ... اعلام کرد و افزود: مقرر شده است تا پایان سال جاری هر سه استان شمالی شامل گلستان، مازندران و گیلان تحت پوشش این اجلاس قرار گیرند به طوری که اوایل اسفند امسال این اجلاس در ساری برگزار خواهد شد.