اراک - خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون دادستان اراک گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۷۰ میلیون تومان جریمه مواد مخدر در استان مرکزی از متخلفان گرفته شده است.

علی محمد علیایی در نخستین همایش منطقه‌ای استان‌های همجوار استان مرکزی که با همکاری اداره کل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در اراک برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال گذشته یک میلیارد تومان جریمه مواد مخدر در استان گرفته شده است، افزود: جریمه‌های گرفته شده در سال جاری نشان دهنده این است که در این خصوص اقدامات مناسبی انجام شده و در صدد هستیم تا جریمه‌ها را بالاتر ببریم.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر از ارزش بالایی برخوردار است، اضافه کرد: باید با تعامل و برقراری ارتباط موثر با ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط به امر مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز در این همایش گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک‌هزار و ۲۰۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف و ضبط شده است که ۸۸‌درصد مواد مکشوفه از طریق کار اطلاعاتی به دست آمده است.

نبی‌الله حیدری با اشاره به اینکه در درمان معتادان در استان اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: در خانه‌های بهبودی و تشکل‌های غیردولتی در زمینه ترک اعتیاد باید سازماندهی لازم و اقدامات مناسب انجام شود.

وی تصریح کرد: استان مرکزی جزو سه استان برتر کشور در زمینه تشکل‌های غیر دولتی و ترک اعتیاد است. وی با تاکید بر اینکه باید در جامعه کاهش تقاضا به وجود آید، اضافه کرد: در این راستا باید با تعامل با شوراهای هماهنگی استان‌ها تقاضا را کاهش دهیم.

دو میلیون معتاد در کشور

مدیر کل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز در این همایش گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته دو میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارد.

محمد مسعود زاهدیان افزود: از این تعداد معتاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد حرفه‌ای و ۸۰۰ هزار معتاد تفننی هستند.

وی با بیان اینکه طبق برنامه پنج ساله باید ۸۰‌درصد این معتادان تحت پوشش درمان‌های ترک اعتیاد قرار بگیرند و ۲۰‌درصد معتادان کاهش یابد، اظهار کرد: تاکنون ۵۸۰ هزار نفر در کشور تحت درمان ترک اعتیاد از طریق درمانگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفته‌اند.