مشهد - خبرنگار دنیای‌ اقتصاد: استاندار خراسان رضوی از آغاز مطالعات اکتشاف نفت و گاز در این استان خبر داد.

محمدی زاده با بیان این مطلب افزود: در دهه ۴۰، عملیات مطالعاتی اکتشاف منابع نفتی و گازی در شمال شرق کشور آغاز و پس از مدتی در سال ۱۳۴۳ این مطالعات متوقف شد به طوری که هیچ عملیاتی در این زمینه انجام نشده بود، تا اینکه در سفر اول ریاست جمهوری به استان خراسان رضوی این طرح مطرح و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی اظهار کرد: این طرح که هم اکنون در گستره جغرافیایی شامل شهرستان‌های سرخس، کلات، درگز و قوچان در حال اجراست، دستاوردهای امیدوارکننده‌ای داشته است.

استاندار خراسان رضوی در ادامه گفت: توسعه کشور مبتنی بر تولید علم است و تاسیس مراکز مطالعاتی و علمی موجب می شود تا هر چه بیشتر شاهد پیشرفت در ابعاد مختلف علمی و صنعتی باشیم.

وی افزود: زمین و شناخت رفتارهای آن یکی از مقتضیات بشر امروزی است زیرا شناخت رفتارهای زمین موجب می‌گردد تا از سرمایه‌گذاری در منطقه فاقد امکانات لازم، پرهیز شود.

محمدی‌زاده ادامه داد: برهمین اساس امروز شاهد رشد روزافزون صنایع مبتنی بر شناخت هستیم و وجود مراکزی از قبیل پارک موزه علوم زمین موجب می‌شود تا در خصوص سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر منابع زیرزمینی شناخت لازم را به دست آورده و به بهره‌وری موردنظر دست یابیم.

وی ادامه داد: این مرکز باید در آینده به یک قطب علمی زمین‌شناسی در منطقه تبدیل شود و با بومی‌سازی این علم بتواند برنامه‌های راهبردی مؤثر را در اختیار مراکز علمی کشورهای منطقه قرار دهد.