مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: وزیر صنایع سلولزی ازبکستان در دیدار با مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس خواستار همکاری‌های دو جانبه با منطقه ویژه اقتصادی سرخس شد.

مکرم خان عظیموا در این دیدار گفت: سرخس جایگاه بسیار مناسبی برای بازارهای آسیای میانه است و ما از همکاری‌های دو جانبه با این منطقه استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نقش و جایگاه ایران در منطقه برای ما بسیار مهم است، افزود: از سویی ما در ازبکستان قوانین مناسبی برای جلب سرمایه‌گذاران در کشور وضع کرده‌ایم و ظرفیت‌ خالی خوبی برای سرمایه‌گذاری داریم.

وی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش صنعت چوب و صنایع سلولزی را از جمله این زمینه‌ها دانست و گفت: منطقه ویژه امکانات بسیار زیاد و خوبی دارد و ما می‌توانیم با کمک این منطقه نسبت به تشکیل شرکتی مشترک به‌نام ساریکای فیض اقدام کنیم.

وزیر صنایع سلولزی ازبکستان از برگزاری جشنواره بزرگ مبلمان نوروز ۸۸ در تاشکند خبر داد و گفت: ایران کشوری با منابع اولیه فراوان است و همکاری‌های متقابل موجب توسعه صنعت مبل سازی در ایران و ازبکستان خواهد شد.وی اظهار کرد: هم اکنون کشورهای آسیای میانه از ترکیه و لهستان مبل وارد می‌کنند در صورتی که ایران و ازبکستان با ساخت کارخانه می‌توانند صادرکننده مبل در آسیای میانه باشند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز با اشاره به پتانسیل‌ها و استعدادهای خاص سرمایه‌گذاری منطقه گفت: امروز کشورهای چین، پاکستان و قرقیزستان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس هستند.حسین علیپور افزود: پیشینه تاریخی، مشترکات فرهنگی و دینی ما با کشور ازبکستان زمینه‌های فراوانی را برای همکاری‌های مشترک فراهم آورده است. وی با استقبال از راه‌اندازی نمایشگاه مبل و صنایع سلولزی در بازار دوستی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به توسعه خطوط هوایی و زمینی

مشهد - سرخس - تاشکند اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در صورتی که طرف ازبکی تمایل به برقراری این خط داشته باشد، راه‌اندازی این خط در مسیر موجب توسعه صنعت گردشگری و توریسم آسیای میانه خواهد شد.