نمایشگاه و فروشگاه‌های دائمی فرش دستباف در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: استاندار خراسان جنوبی گفت: قبل از ورود به مقوله صادرات باید موانع موجود در امر صادرات بررسی شود؛ چراکه اولین گام در توسعه صادرات، مقرردات‌زدایی است.وی قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها را گاهی از عمده‌ترین موانع آزاردهنده و دست‌و‌پاگیر در امر صادرات عنوان کرد و افزود: آن چیزی که آزاردهنده است حجم سنگین مقررات است که بعضی‌ وقت‌ها حتی کارشناسان متخصص هم از عهده مطالعه این مقررات برنمی‌آیند.سیدصولت مرتضوی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان و خادمین امر صادرات در بیرجند گفت: رقابت‌ناپذیری ما در بازارهای جهانی هم محتوایی و هم شکلی است. وی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه‌ها به سان بهمنی است که اگر دامنه‌اش گسترده شود ویران‌کننده است.

مدیرکل صادرات و واردات وزارت بازرگانی نیز در این جلسه توسعه و رونق اقتصادی هر منطقه را در گرو تجارت آن دانست و گفت: توسعه و رونق اقتصادی هر منطقه در گرو تجارت آن است و برای ایجاد رونق اقتصادی باید زیرساخت‌های اقتصادی را توسعه دهیم تا تجارت نیز رونق یابد.

وی با بیان اینکه تجارت در همه ابعاد، بخشی از زندگی مردم شده است، گفت: تا تجارت شکل نگیرد کشور در هیچ بخشی رونق پیدا نمی‌کند.حمید صافدل افزود: دولت‌های سه‌دهه قبل با اینکه به لزوم ایجاد تحول اقتصادی در کشور رسیده بودند، اما جرات ورود به آن را نداشتند.رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌و‌معادن خراسان جنوبی نیز در این مراسم بر لزوم توجه مسوولان به حمایت همه‌جانبه از صادرکنندگان و صادرات استان تاکیدکرد.

محسن احتشام افزود: با تحقق اهداف تعیین شده می‌توانیم به توسعه اقتصادی استان خراسان جنوبی دست یابیم.

وی گفت: هرچه قدر بازار مبادلات را افزایش و به گستره بازارها بپردازیم، آن هنگام به تحقق واقعی توسعه اقتصادی و تولید ثروت پرداخته‌ایم و از تولیدکننده و کارآفرین حمایت کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در اینجا است که توسعه صادرات و نگاه برون‌گرایی برای تولید صادراتی نقش و جایگاه و اهمیت خود را نشان می‌دهد.رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌و‌معادن خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز وظیفه مهم تولیدکنندگان نوآوری و بازاریابی برای حضور موفق در بازارهای داخلی و خارجی است، اظهار کرد: باید تولیدکنندگان ما توجه خاصی به این مقوله مهم داشته باشند تا بتوانند در بازارهای رقابتی حضور فعال و موفقی از خود نشان دهند.

وی با بیان اینکه تولید برای تولید معنا ندارد، اظهار کرد: زمانی تولید و تولیدکننده موفقی داریم که بازار مصرف و تقاضا وجود داشته باشد.رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌و‌معادن استان خراسان جنوبی گفت: برخی به افزایش تولید و سرمایه‌گذاری فکر می‌کنند و اعتقاد دارند اگر سرمایه‌گذاری افزایش یابد می‌توانیم تولید را افزایش دهیم این درست است، ولی تولید یک حلقه از زنجیره اقتصادی است.احتشام افزود: تولید، توزیع، مبادله و مصرف حلقه‌های یک زنجیره پیوسته هستند و نمی‌توان یک حلقه را بدون ارتباط و هماهنگی با دیگر حلقه‌ها اصلاح کرد.

رییس سازمان بازرگانی استان خراسان جنوبی نیز دراین مراسم از ایجاد نمایشگاه و فروشگاه‌های دائمی فرش دستباف و صنایع دستی در خراسان جنوبی خبر داد. وی گفت: ۵میلیارد ریال برای دو طرح ایجاد نمایشگاه و فروشگاه‌های دائمی فرش دستباف و صنایع دستی و طرح توجیهی آزمایشگاه تخصصی کنترل و کیفیت کالاهای صادراتی استان مصوب شده است که ۲۵۰میلیون تومان برای نمایشگاه و بقیه مربوط به آزمایشگاه تخصصی صادرات است که تا پایان سال در صورت تغییر کاربری زمین محقق می‌شود.