همدان - خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، از آغاز عملیات گمانه‌زنی و تعیین حریم تپه باستانی ارگ بابا قاسم (نهاوند) خبر داد و گفت: تا پایان ماه جاری عملیات گمانه‌زنی این تپه که در فاصله ۱۵کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نهاوند واقع شده توسط معاونت میراث فرهنگی سازمان آغاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، اسدالله بیات افزود: ابعاد ارگ بابا قاسم ۱۵۰ در ۱۵۰ متر و دارای ارتفاع ۲۵ متر از سطح زمین‌های اطراف بوده و این اثر مهم باستانی چسبیده به روستایی به همین نام و دارای شیب تند است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، با توجه به اهمیت جلوگیری از ساخت‌وساز روستا و تعیین حریم اثر افزود: تهویه‌های بالقوه و بالفعل انسانی ناشی از مجاورت اثر نسبت به روستا و گسترش ساخت و سازهای روستا ایجاب می‌کند تا حریم این اثر باستانی و مهم به روش علمی باستان‌شناسی تعیین شود تا در آینده از خطرات احتمالی مصون باشد.

وی تصریح کرد: به این منظور با تخصیص اعتبارات استانی و کسب مجوز پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین حریم تپه باستانی باباقاسم، این برنامه پژوهشی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان قرار گرفت و توسط هیاتی مرکب از باستان شناسان و کارشناسان متخصص مرتبط و به سرپرستی یکی از کارشناسان سازمان استان، به مرحله اجرا گذارده خواهد شد. بیات افزود: با توجه وضعیت زیست محیطی این اثر و وجود شاخه‌ای از رودخانه گاماسیاب که از نزدیکی آن می‌گذرد تپه فوق را می‌توان به عنوان یکی از محوطه‌های استقراری حوضه این رودخانه محسوب کرد. وی در پایان اعتبار پیش‌بینی شده طرح را حدود ۷۵میلیون ریال اعلام کرد.