زعفران 3میلیونی ارزان می‌شود

قیمت کنونی زعفران کاذب است

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد قیمت کنونی زعفران را کاذب عنوان کرد و با توجه به آمارهای تولید این محصول از پایین آمدن قیمت آن در آینده‌ نزدیک خبر داد. بر اساس این گزارش، اخیرا قیمت هر کیلو زعفران از یک‌میلیون و ۸۵۰هزار تومان به ۳میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

غلامرضا میری، رییس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد در این باره در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ادامه داد: تازه چند روز از آغاز فصل برداشت گذشته و هنوز ادعای کاهش تولید زعفران زود است از این رو باید دید در پایان فصل برداشت چه میزان محصول تولیدی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پارسال محصولی از سال قبل از آن در بازار نبود، در حالی که امسال در عین آنکه محصول جدید به دست آمده، از محصول سال قبل هم بین ۲۵ تا ۳۰تن زعفران در دست کشاورزان و دست‌اندرکاران زعفران باقی مانده است.

میری اظهار کرد: در صورتی که امسال با کاهش تولید هم مواجه شویم می‌توان این افت تولید را با زعفران باقی مانده از پارسال جبران کرد.

وی گفت: هیچ صادرکننده‌ای نمی‌تواند با قیمت‌هایی که اکنون زعفران در بازار خریدوفروش می‌شود، خرید کند، زیرا قادر به فروش محصول با این نوسانات غیرمنطقی و غیراصولی نخواهد بود.

میری افزود: عده‌ای دلال و سودجو با استفاده از تجربه پارسال سازمان تعاون روستایی می‌دانند که اگر محصول را بخرند در هر زمانی که بخواهند می‌توانند با ایجاد کمبود و جو روانی در بازار نرخ آن را افزایش داده و بفروشند.

رییس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد ادامه داد: سال‌های قبل نیز همین دلال‌ها که بلایی برای زعفران شده‌اند، محصول را خریدند و امروز آنان با استفاده از این تجربه همین کار را می‌کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد افزود: من به عنوان یک صادرکننده سه سفارش خرید زعفران داشتم که در ابتدای فصل با طرف خارجی بر اساس قیمت‌های موجود در بازار بسته شده بود و الان به دلیل افزایش بیش از حد قیمت‌ها خریدار حاضر به خرید با این قیمت نیست و قراردادها لغو شده است.

وی اظهار کرد: سایر صادرکنندگان خراسانی هم مشابه همین وضعیت را دارند و ناتوان از انجام تعهدات خود به طرف خارجی هستند.

میری تصریح کرد: باید دست‌اندرکاران زعفران اعم از کشاورزان و صادرکنندگان در مقابل این وضعیت خویشتندار باشند تا مشکل حل شود.

رییس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد با بیان اینکه با وضعیت موجود قیمت‌ها در بازار جهانی خرید و خریداری نداریم،‌ گفت: بسیاری از مشتریان ما در بازار جهانی که به سختی هم به دست آمده‌اند امروز با این افزایش قیمت‌های هر ساله بسیاری از آنها به سراغ محصولات جایگزین و رنگ‌های مصنوعی یا کشورهای رقیب ما رفته‌اند.

وی با بیان اینکه امسال افغانستان براساس برآوردهای انجام‌شده حداقل ۵/۱تن زعفران خواهد داشت، افزود: با رشد کشت زعفرانی که از طریق پیازهای قاچاق شده از ایران در آن کشور و نیز چین و حتی آلمان روی داده ظرف چند سال آینده محصول آن به دست می‌آید و در کنار چین و اسپانیا ما را دچار مشکل خواهند کرد.به اعتقاد رییس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد باید بازار زعفران و قیمت‌ها متعادل شده،‌ ضمن حفظ بازارهای خارجی و برای توسعه آن، تقویت بحث بسته‌بندی و فرآوری زعفران و حمایت صادرکننده اقدام جدی شود.