ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: به منظور کاهش فشار بر جنگل و توسعه سرانه فضای سبز و درختکاری مبلغ ۱۸میلیارد ریال کمک‌های فنی اعتباری تسهیلات بانکی یارانه‌ای به بخش زراعت چوب اختصاص یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری با بیان مطلب فوق افزود: در این طرح با مشارکت مردم در اراضی کم‌بازده با گونه‌های سریع‌الرشد مانند صنوبر، اوکالیپتوس و ... درختکاری می‌شود.وی یادآور شد: ۳۵درصد از اعتبارات تخصیص‌یافته برای پرداخت یارانه تسهیلات بانکی در این طرح از سوی دولت تامین می‌شود.

حسین علیپور در خصوص نحوه استفاده از تسهیلات فوق گفت: کلیه افرادی که دارای زمین‌های شخصی و مستثنیات و اراضی کم‌بازده هستند، می‌توانند با ارائه درخواست به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها مراجعه کنند که بعد از بازدید کارشناسان از نظر فنی و اجرایی نهایتا از طریق اداره‌کل به بانک کشاورزی استان معرفی خواهند شد و به ازای هر هکتار یک تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان تسهیلات یارانه‌ای دریافت خواهند کرد. وی تصریح کرد: گونه‌های صنوبر و اوکالیپتوس از نوع درختان سریع‌الرشد هستند که احتیاج به سم‌پاشی ندارند و با مدیریت صحیح مانند سله‌شکنی، آبیاری و کوددهی مناسب پس از ۶ تا ۸سال به سوددهی خواهند رسید.

علیپور در خاتمه متذکر شد: تا پایان سال ۸۶ با نظارت اداره‌کل منابع طبیعی مازندران - ساری ۲۱هزار هکتار زراعت چوب در سطح منطقه از سوی متقاضیان صورت گرفته که تاثیر مهمی جهت توسعه فضای سبز و کاهش فشار بر جنگل در بر داشته است. براساس این گزارش، این رقم در کل برنامه چهارم توسعه ۶۴۰۰هکتار بوده که طی سه سال اول برنامه چهارم ۳۲۰۰هکتار آن اجرایی شده و مابقی ۳۲۰۰هکتار دیگر نیز تا پایان برنامه چهارم در صورت تامین اعتبارات موردنیاز در سال‌های ۸۷ و ۸۸ اجرایی خواهد شد.