صادرات 19هزار تن کالا از گمرک‌ فارس

صادرات و واردات کالا در استان فارس طی نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴۹ درصد کاهش یافت شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: طی ۶ ماه نخست سال‌جاری ۱۹هزارو ۳۶۷ تن کالا به ارزش ۳۳میلیون و ۶۲۵هزارو ۲۲۱ دلار از طریق گمرک‌های استان فارس به خارج از کشور صادر شد.

قاسم شعبانیان، مدیرکل گمرک‌های استان فارس در مراسم تجلیل از ۵ صادرکننده نمونه استان فارس که با حضور رییس سازمان بازرگانی استان انجام شد در جمع خبرنگاران با اعلام خبر فوق افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۴۹ درصد و از نظر وزن ۴۴ درصد کاهش داشت. وی با بیان اینکه اقلام صادراتی به ۵۴ کشور دنیا صادر شده است، عمده این کشورها را آلمان، امارات عربی متحده، چین، جمهوری کره، عراق، قطر، بحرین، اتریش، کویت و همچنین منطقه ویژه عسلویه اعلام کرد.

شعبانیان گفت: فرش دستباف، عصاره و پودر شیرین‌بیان، کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی، مواد غذایی، کالاهای صنعتی، لوازم و اشیای برقی، رب گوجه فرنگی، مصنوعات مسی و ماهی تازه منجمد و دودی بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص دادند.

وی درباره واردات نیز گفت: در این مدت هشت‌‌‌هزار و ۳۲۸ تن کالا نیز به ارزش ۶۵‌‌‌‌میلیون و ۷۸۲‌‌‌هزار و ۳۵۴ دلار از کشورهای مختلف از طریق گمرک‌‌‌‌های فارس به کشور وارد شد.

مدیر کل گمرک‌‌‌‌های فارس با اشاره به اینکه این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش یک درصد و از لحاظ وزن ۶۳ درصد کاهش داشته اضافه کرد: عمده این کالاها از کشورهای امارات عربی متحده، آلمان، چین، ترکیه، اتریش، فرانسه، هنگ کنگ، سوئد، سوئیس و دانمارک وارد کشور شد. شعبانیان افزود: همچنین در شش ماه نخست امسال ۱۹۰‌‌‌هزار و ۹۹۰ مسافر از طریق مرز هوایی این استان وارد کشور شدند که ۱۷۱‌‌‌هزار و ۲۱۸ نفر مسافر ایرانی و ۱۹‌‌‌هزار و ۷۷۲ نفر گردشگر خارجی بودند.

وی گفت: همچنین در این مدت ۱۹۱‌‌‌هزار و ۴۷۹ مسافر از طریق مرز هوایی فارس از کشور خارج شدند که از این تعداد ۱۷۱‌‌‌هزار و ۹۰۰ مسافر ایرانی و ۱۹‌‌‌هزار و ۵۷۹ نفر خارجی بودند.

وی افزود: در این مدت مردم فارس شش‌‌‌هزار و ۵۱۹ بسته کالای هدیه‌ای به ارزش ۱۱۰‌‌‌هزار و ۲۵۵ دلار از خارج از کشور دریافت و تعداد سه‌‌‌هزار و ۵۴ بسته پستی به ارزش ۵۱‌‌‌هزار و۲۷۴ دلار به خارج از کشور ارسال کردند.

مدیر کل گمرک‌‌‌‌های فارس گفت: در شش ماه اول سال جاری ۶۶۸ فقره پرونده قاچاق به ارزش ۵۵‌‌‌‌میلیارد و۲۹۴‌‌‌‌میلیون و ۸۰۲‌‌‌هزار ریال درگمرک‌‌‌‌های فارس تشکیل شد که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۱۸ درصد کاهش داشت که از این تعداد پرونده ۹۳ فقره برائت یافت و ۵۶۰ فقره به نفع دولت ضبط شد.