اراک - خبرنگار دنیای اقتصاد: ایجاد واحدهای صنعتی جدید در فاصله کمتر از ۳۰کیلومتری شهرها در صورت تایید محیط‌زیست بلامانع است.

براساس این گزارش، مصوبه پیشنهادی مدیرکل صنایع‌و‌معادن استان مرکزی در دهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی درخصوص اجازه فعالیت به صنایعی که فعالیت آنان به محیط‌زیست آسیبی نمی‌رساند در شعاع داخل شهری پس از توضیحات استانداری مرکزی و رای‌گیری با موافقت اکثریت اعضای شورای‌ برنامه‌ریزی استان مورد تصویب قرار گرفت.

زاوشی با اشاره به مصوبه طرح کاهش آلودگی هوای اراک در دو بند ۵ و ۱۰ گفت: براساس بند (۵) این مصوبه استقرار واحدهای صنعتی در شعاع ۳۰کیلومتری ممنوع شده و در بند ۱۰ نیز افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی و استقرار صنعتی جدید در شهرک‌های موجود ممنوع است.

وی ضمن تاکید بر توسعه صنایع در استان افزود: اگر براساس موارد ۵ و ۱۰ مصوبه قرار باشد عمل کنیم در این جا هیچ گونه توسعه‌ای در صنایع رخ نمی‌دهد در حالی که اگر صنایع بخواهند زنده و پابرجا باشند این موانع قانونی دست آنها را می‌بندد. وی از اعضای شورا خواست تا درخصوص صنایع غیرآلاینده و توسعه صنایع فعال اصلاحیه‌ای بر این دو ماده صورت گیرد تا در صورت تایید محیط‌زیست استقرار صنایع جدید در شعاع شهری بلامانع اعلام شود.

جلالوندی، سرپرست محیط زیست استان در عین حال که مصوبه کاهش آلودگی هوای اراک را فرصتی برای کاهش اثرات سوء‌صنایع تعریف کرد اما گفت: خیلی از صنایع هستند که می‌خواهند تغییراتی را در وضعیت خود ایجاد کنند و پیشنهاد ما این است که برای ماده ۱۰ درخصوص صنایعی که در شهرک‌های داخل شعاع شهری قرار دارند تجدیدنظر شود.

اما شعبانی‌فرد، استاندار مرکزی با بیان اینکه مصوبه دولت، قانون است و ما نمی‌توانیم قوانین را تغییر یا استنباط حقوقی خلاف مصوبه داشته باشیم با اشاره به بند ج مصوبه مزبور گفت: در بند ج تکلیف صنایع غیرآلاینده مشخص شده است. وی پیشنهاد خود را درخصوص اجرای این بند در رابطه با بلامانع بودن فعالیت صنایع غیرآلاینده در صورت تایید محیط‌زیست به رای گذاشت که این پیشنهاد تنها با یک رای مخالف مورد تایید قرار گرفت.مجیدی به عنوان مخالف با بیان اینکه ابزار موجود در محیط‌زیست برای سنجش استاندارد میزان آلایندگی کافی نیست تصریح کرد: این درست نیست که سرنوشت موضوع به این مهمی را به دست یک مدیر یا یک دستگاه بدهیم. استاندار مرکزی در مقام پاسخگویی به تنها رای مخالف، دستگاه‌های نظارتی حکومت را قوی عنوان کرد و گفت: در این شیوه هم نظارت بر محیط‌زیست وجود خواهد داشت.