عدم‌تامین اعتبار از سوی بانک‌ها واحدهای تولیدی را دچار مشکل کرده است

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: دولت با نظر موافق و کار کارشناسی بجا اقدام به توسعه واحدهای تولیدی برای اشتغال جوانان کرده است، ولی ناهماهنگی‌های موجود در تامین سرمایه در گردش، کارخانه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

نصرت‌ا... نادری‌پلنگی، رییس کارخانه سنگبری (فله‌بری) نادری در استان مازندران در این زمینه گفت: به منظور تاسیس این کارخانه و برای طرح توسعه خرید ماشین‌آلات از طرف سازمان صنایع و معادن استان مازندران و زیر نظر کارگروه بنگاه‌های کوچک زودبازده به بانک ملت معرفی شدیم و طبق نظر کارشناسان بانک با خرید و نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های موردنیاز و مبلغ یک میلیارد و ۸۵۰میلیون ریال وام در سال ۸۶ کارخانه با اشتغالزایی مستقیم برای ۱۰نفر و غیرمستقیم برای ۱۵۰نفر ایجاد شد.

بعد از تکمیل کارخانه و به منظور شروع تولید، درخواست مبلغ ۴میلیارد ریال برای خرید مواد اولیه به بانک عامل تحویل داده شد که پرداخت آن موکول به سال ۸۷ شد، این در حالی است که تاکنون نیز مسوولان بانک به‌دلیل عدم‌اعتبار اقدامات لازم را انجام نداده‌اند. وی افزود: با این رویه واحدهای تولیدی عملا با مشکل مواجه شده و رفته‌رفته رو به تعطیلی می‌گذارند.

وی یادآور شد: در حال حاضر می‌توان برای کمک به صاحبان صنایعی که برای تاسیس کارخانه آنها هیچ گونه هزینه‌ای نشده است، اعطای تسهیلات را به عقب انداخت، ولی باید برای کمک به سرمایه‌گذاری که با توجه به قول و پشتیبانی دولت وارد کار شده و کلیه هزینه‌ها از تبدیل خرید زمین، ساخت لوله،‌ نصب بخشی از دستگاه‌ها،‌ دریافت مجوزهای لازم و ... را انجام داده و در طرح توسعه باقیمانده دستگاه‌های نصب شده دچار مشکلات اعتباری شده و از حمایت بانک‌ها برخوردار نیست، اقدام کرد.

نادری پلنگی در خاتمه متذکر شد: حمایت‌های نهایی باید در این مقطع صورت گیرد تا صاحبان صنایع با سرمایه در گردش اقدام به خرید مواد اولیه برای تهیه و تولید کنند و بتوانند اقساط بانک، حقوق و مالیات، برق، بیمه و غیره را بپردازند تا کارخانه‌ها به تعطیلی کشیده نشده و کارگران اخراج نشوند.