پرداختی برخی بانک‌ها در خراسان رضوی صفر است

هفت قطعه ویژه در اطراف مشهد برای ساخت مسکن مهر شناسایی شده است

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به تعیین سهمیه ۱۷هزارمیلیارد تومانی تعهدات بانک‌ها در سال جاری برای اجرای طرح مسکن مهر در کشور گفت: این در حالی است که بانک‌ها به دلیل محدودیت منابع هفت‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به صورت نقدی برای کمک به احداث مسکن مهر متعهد شده‌اند. خواجه دلویی در جلسه شورای مسکن خراسان رضوی افزود: به رغم این تعهدات، گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی بانک‌ها هیچ گونه پرداختی در مرحله آماده‌سازی مسکن مهر نداشتند. وی با بیان اینکه عملکرد بانک‌های استان‌ها در این رابطه با یکدیگر متفاوت است، افزود: عملکرد برخی بانک‌های خراسان رضوی در خصوص مسکن مهر صفر است، در حالی که برخی استان‌ها عملکرد بالا و مثبتی داشته‌اند. وی اضافه کرد: ‌در حالی که بانک‌ها کمبود منابع را عامل اصلی عدم پرداخت تسهیلات عنوان می‌کنند که طی چند هفته گذشته طی جلسات با مدیران عامل بانک‌های کشور و بانک مرکزی با شورای مسکن کشور، مقرر شد در صورتی که بانک‌ها توان پرداخت ندارند، موضوع را اعلام کنند تا برنامه‌ریزی شود.

وی اضافه کرد:‌ در این جلسه مدیران عامل بانک‌ها بر داشتن توان پرداخت سهمیه متعهد شده (۷۵۰۰میلیارد تومان) تاکید کردند.

وی با اشاره به اینکه بانک مسکن در بین بانک‌ها در حوزه مسکن مهر دارای بیشترین عملکرد است، اضافه کرد: طبق مصوبه دولت مقرر شد قراردادهای مسکن مهر به عنوان سند رسمی تلقی شود تا در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات دریافتی از سوی هر یک از اعضا، بانک بتواند حق و حقوق را دریافت کند. وی با اشاره به اینکه اخذ سفته از تعاونی‌ها نیز با مصوبه هیات دولت کنار گذاشته شد، گفت: با توجه به اینکه سازندگان مسکن مهر در زمره اقشار با توان مالی محدود هستند، مقرر شد تعهدات عمومی و دولت در امر ساخت‌وساز شامل احداث سازه و نما را انجام دهند، اما اموری مانند نقاشی و کارهای داخلی ساختمان به خود افراد واگذار شود تا برابر توان مالی خود اقدام کنند. خواجه دلویی با اشاره به دو مصوبه دولت ویژه انبوه‌سازان مسکن با اولویت اجرای طرح‌های نیمه تمام مسکن گفت‌: در این رابطه مقرر شد سه‌هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط بانک مسکن و ملی با نرخ سود ۱۷/۵درصد منتشر شود.

وی در بخش دیگر افزود: همچنین بخشی از هزینه خدمات مهندسی طرح مسکن مهر در قالب کمک‌های دولتی پرداخت می‌شود تا کیفیت ساخت‌وسازها تنزل نیابد، ضمن اینکه به ارتقای خدمات فنی و مهندسی نیز کمک شود.

در این جلسه استاندار خراسان رضوی نیز تعیین تکلیف ۱۱۰هزار واحد زمین برای ساخت ۱۲۲هزار واحد مسکونی در قالب طرح مهر را اقدامی مثبت و در خور توجه در این استان ارزیابی کرد. محمد جواد محمدی‌زاده اظهار کرد: باید زمین تحویلی برای ساخت مسکن مهر بیش از ۱۰۰درصد و حتی تا ۱۲۰درصد برسد تا حق انتخاب بیشتری برای مردم در امر ساخت مسکن مهر مهیا شود. وی با بیان اینکه خراسان رضوی به لحاظ تامین زمین با مشکل مواجه نیست، گفت: در بافت فرسوده مشهد با تجمیع اراضی می‌توان برای مسکن مهر زمین واگذار کرد. این مقام عالی استان با اشاره به اینکه هفت قطعه ویژه در اطراف مشهد برای ساخت مسکن مهر در نظر گرفته شده، افزود: رضویه، بینالود، توس و شاندیز از جمله نقاطی است که باید جمعیت سرریز مشهد به آن منتقل شود. وی با بیان اینکه تنها در برخی شهرها در خصوص تعیین تکلیف زمین مشکل وجود دارد، گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده این مشکل نیز حل می‌شود. وی در بخش دیگری با پرسش از بانک‌های استان در خصوص دلیل عدم پرداخت تسهیلات در مرحله آماده‌سازی مسکن مهر، گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که به جز بانک‌ مسکن، هیچ بانکی برای مرحله آماده‌سازی مسکن مهر، تسهیلات نداده است. وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید پاسخ دهند که چرا از ۵۲هزار واحد معرفی شده به بانک‌ها در مرحله آماده‌سازی تنها پنج‌هزار واحد را برای پرداخت تسهیلات قبول کرده‌اند.

وی ادامه داد: این درحالی است که بانک‌های استان امسال ۲۸میلیارد و ۹۸میلیون تومان برای مرحله آماده سازی باید تسهیلات پرداخت می‌کردند.