162 طرح مخابراتی در استان هرمزگان افتتاح می‌شود

بندرعباس - دنیای اقتصاد: همزمان با هفته دولت، ۱۶۲ طرح مخابراتی در استان هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد.

توکلی،‌ مدیر شرکت مخابرات استان هرمزگان درجمع خبرنگاران با اشاره به طرح‌های مخابراتی که درهفته دولت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این طرح‌ها با اعتبار ۱۵۶ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که شامل ۱۳ سوئیچ ثابت، ۴ کافونوری، ۳۰مرکز WLL - GSM، د۱۰دستگاه ریپیتر WLL، توسعه نرم‌افزاری MSCWLL... و راه‌اندازی تجهیزات IN، س۲۹سایت BTS موبایل شهری و بین شهری، ۱سوئیچ تلفن همراه، ۲۹ مرکز دیتا، ۲۲ مرکز ICT روستایی، ۱۷ دستگاه لاین ترمینال و ۶ دستگاه رادیو است.توکلی گفت: از این تعداد ۹ طرح با اعتبار ۸/۶ میلیارد ریال در شهرستان بشک، ۱۰طرح با اعتبار ۴/۲ میلیارد ریال در شهرستان فشم، ۵ طرح با اعتبار ۷/۴ میلیارد ریال در شهرستان پارسان، ۲۹طرح با اعتبار ۱۸ میلیارد ریال در شهرستان میناب، ۵۱ طرح با اعتبار ۸۴ میلیارد ریال در شهرستان بندرعباس، ۶ طرح با اعتبار ۸/۲ میلیارد ریال در شهرستان جاسک، ۱۶ طرح با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال در شهرستان رودان، ۶ طرح با اعتبار ۳/۳ میلیارد ریال در شهرستان حاجی‌آباد، ۱۰ طرح با اعتبار ۵/۸ میلیارد ریال در کیش، ۱۱ طرح با اعتبار ۸/۵ میلیارد ریال در شهرستان بندرلنگه و ۳ طرح با اعتبار ۷/۳ میلیارد ریال در شهرستان خمین افتتاح می‌شود.

توکلی در ادامه با اشاره به شاخص‌‌های متعدد مخابراتی و عملکرد این شرکت طی سال گذشته افزود: درحال حاضر تلفن‌های منصوبه در استان ۴۹۸۶۳۳ شماره و تلفن‌های مشغول به‌کار استان ۳۸۲۷۳۰ شماره است که ضریب نفوذ تلفن ثابت استان ۵۸/۲۶ درصد و ضریب نفوذ تلفن ثابت مرکز استان ۲۳/۲۷درصد است.وی با اشاره به اینکه از ۴۰ مرکز تلفن شهری استان واگذاری تلفن در ۲۳ مرکز به روز انجام می‌شود، اظهار کرد: همچنین در روستاهای استان تاکنون ۱۵۹ سایت WLL-GSM نصب شده که از این طریق به بیش از ۹۲۰۰ متقاضی روستایی تلفن واگذار شده است.توکلی با اشاره به تعداد تلفن‌های همراه گفت: درحال حاضر تعداد تلفن‌های همراه مشغول به‌کار استان ۵۶۱۵۳۸ شماره است که این رقم ضریب نفوذ تلفن همراه استان را به ۴۷/۳۸ درصد رسانده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۲درصد جاده‌های اصلی استان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارند، اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌های پیش‌بینی شده تا انتهای سال تمامی جاده‌های اصلی استان تحت پوشش تلفن همراه قرار بگیرند.

توکلی تصریح کرد: با تجهیز و ارائه زیرساخت‌های شبکه اطلاع‌رسانی امکان استفاده از اینترنت و سرویس‌های متنوع برای ۱۰۶۸ مشترک فراهم شده است. همچنین تاکنون تعداد ۱۱۷ مرکز ICT روستایی در استان به بهره‌برداری رسیده است؛ ضمن اینکه در ۷۱ روستای دیگر نیز تجهیزات ICT روستایی نصب شده است که پس از آمادگی ادارات پست و پست بانک به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.وی در ادامه گفت: استان هرمزگان دارای ۱۸۲۴ روستای دارای سکنه است که تعداد ۱۳۷۶ روستای آن دارای ارتباط مخابراتی هستند و همچنین از این تعداد ۱۱۵۹ روستا از تلفن خانگی بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان هرمزگان با اشاره به ارتباط بین‌الملل گفت: همه شهرها و روستاهای دارای ارتباط استانی توسط ۴۸۷ کانال، از ارتباطات بین‌المللی استفاده می‌کنند.توکلی افزود: هم‌اکنون ۲هزار و ۵۱۳ تلفن همگانی در استان نصب شده است که ۱۹۸ دستگاه آن تلفن‌های همگانی جاده‌ای است.

وی تصریح کرد: شبکه فیبر نوری به عنوان زیرساخت اصلی شبکه انتقال محسوب می‌شود و طول این شبکه در استان بالغ بر ۳هزار و ۹۵۴کیلومتر است که شامل ۳۴۶کیلومتر فیبر نوری درون‌شهری، یک‌هزار و ۵۲۷کیلومتر بین شهری و ۲هزار و ۸۱کیلومتر نیز فیبر نوری مربوط به شبکه زیرساخت کشور است. توکلی در ادامه با اشاره به شبکه هوشمند IN افزود: شبکه هوشمند سراسری با امکان‌سنجی، مکالمات انبوه، شبکه خصوصی مجازی، مشاوره تلفنی، شماره اختصاصی، شماره فراگیر، کارت اعتباری و مکالمه رایگان در هفته جاری رسما در استان هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد. وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از سرویس شبکه هوشمند امکانی فراهم شد تا مشترکان از طریق یک خط تلفن از سرویس‌های افزوده نیز بهره‌مند شوند؛ علاوه بر این صورتحساب‌گیری این خدمات نیز در شبکه زیرساخت متمرکز شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان هرمزگان در ادامه با اشاره به خصوصی‌سازی این شرکت گفت: به دنبال ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور واگذاری مخابرات به بخش خصوصی، به منظور رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری و متعادل شدن قیمت خدمات مخابراتی به علت ایجاد رقابت بین توزیع‌کنندگان خدمات ارتباطی، شرکت مخابرات موظف به واگذاری ۳۲ شرکت وابسته به خود شد که در این راستا ۲۰درصد از سهام مخابرات دولتی، ۴۰درصد سهام عدالت و ۵درصد سهام کارکنان مخابرات و ۳۵درصد مابقی به بازار بورس عرضه خواهد شد.

توکلی افزود: مخابرات هرمزگان نیز اقداماتی را برای واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی انجام داده است که مهم‌ترین آنها طرح‌های فیبر نوری، کابل‌کشی، نگهداری ایستگاه‌های تلفن همراه، دفاتر ICT روستایی. فعالیت‌های حراستی، دبیرخانه دیتا و مراکز تلفن شهری می‌باشد که زمینه اشتغال بیش از ۳۸۰۰ نفر را فراهم کرده است.