دنیای اقتصاد - اراک - محمدرضا اکبری: میز کشوری ازبکستان در اراک به همت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان مرکزی برگزار شد. در این مراسم که با حضور استاندار مرکزی، سفیر ازبکستان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت،رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و جمعی از مدیران ارشد استان برگزار شد، ابتدا استاندار مرکزی با اشاره به اینکه کشور ازبکستان به عنوان سومین کشور پرجمعیت آسیای میانه بازار مطمئنی برای کالاهای ایرانی و حضور فعالان اقتصادی است، گفت: حضور هوشمندانه در بازار تجاری ازبکستان نیازمند هدف‌گذاری صادرات و واردات و شناسایی نقاط قوت و تهدید در این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ازبکستان یکی از تولیدکنندگان گاز است و کشور ایران و استان مرکزی با برخورداری از مزیت صنایع پتروشیمی باید از این فرصت طلایی با تقویت صنایع پایین‌دستی نهایت بهره را ببرد. همچنین با توجه به تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی پنبه در ازبکستان ایجاد چرخه صنایع ریسندگی و نساجی در ایران می‌تواند به عنوان یک هدف‌گذاری مهم و سودآور مطالعه شود.

وی خاطرنشان کرد: استان مرکزی با ۲۸۵۰ واحد تولیدی و صنعتی چهارمین قطب صنعت ایران است و در حوزه سرمایه‌گذاری از سال ۸۷ تاکنون بیش از ۱۵ میلیارد دلار عملکرد داشته که این مهم نشانگر پویایی تولید است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در ۱۰ ماه امسال ۸۸۰ هزار تن انواع کالا از استان مرکزی به مقصد ۶۸ کشور جهان ارسال شده که پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به مرز یک میلیون دلار برسد. علیرضا زاوشی افزود: کشور ازبکستان سالانه هفت میلیارد دلار واردات دارد و فعالان اقتصادی و مسوولان دو کشور برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی نیازمند بازنگری سطح روابط و تقویت زیرساخت‌ها هستند و باید مزیت‌های جدید و ویژه را برای این بخش مهیا کنند.

محمدرضا جعفری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز گفت: قرابت فرهنگی و همسایگی کشورهای ازبکستان و ایران بستر را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه مهیا کرده و باید از این فرصت نهایت بهره را برد.

وی گفت: حضور سالانه استان مرکزی در نمایشگاه مینی تکنولوژی کشاورزی تاشکند و اعزام هیات‌های تجاری مختلف بین استان مرکزی و ازبکستان بیانگر شناخت و اهمیت ویژه بازار این کشور است. وی توضیح داد: استان مرکزی آمادگی دارد با سرمایه گذاری در صنایع مزیت‌دار ازبکستان فصل نوین اقتصادی را در تولید ثروت و اشتغالزایی پایدار با این کشور آغاز کند و ایجاد صندوق کارگشایی برای تبدیل سریع‌تر منابع مالی به ارزهای معتبر، اصلاح نظام صدور روادید برای تجار ایرانی، ایجاد مرکز تجاری ثابت ایران در تاشکند و مرکز حقوقی و مشاوره ایرانیان در ازبکستان از موضوعاتی است که می‌تواند در تقویت مناسبات دو جانبه اقتصادی این کشورها کمک کند. سفیر کشور ازبکستان در ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از یکصد شرکت ایرانی در ازبکستان فعالیت دارند که سرمایه‌گذاری ۲۴ شرکت به طور کامل از سوی فعالان اقتصادی ایران است، تاکید کرد: نرخ رشد اقتصادی ازبکستان ۲/۸ درصد است و این مهم بیانگر هدفگذاری صحیح و دقیق زیرساخت‌های تولید و تجارت است.

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا، آمریکا و مشترک‌المنافع سازمان توسعه و تجارت ایران نیز با اشاره به اینکه یازدهمین اجلاس مشترک ایران و ازبکستان ۱۱ اردیبهشت سال آتی در تاشکند برگزار می‌شود، افزود: ازبکستان از نظر جایگاه اقتصادی در بین کشورهای جهان رتبه ۷۱ را دارد و صادرات آن شش میلیارد دلار در سال است که ۲۱ درصد آن در حوزه کشاورزی، ۳۷ درصد صنعتی و مابقی خدماتی است. وی عمده محصولات صادراتی ازبکستان را پنبه، گندم، نخ پنبه، میله آهنی و فولادی، ابریشم خام، روی، مس، مواد نفتی، غلات، دام زنده، منسوجات و هواپیما عنوان کرد.