290 هزار واحد مسکونی در خراسان رضوی غیرمقاوم است

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌‌خراسان رضوی گفت: طی سه سال گذشته ۳۲۳ طرح هادی در روستاهای این استان اجرا شده، این در حالی است که طی ۲۶ سال قبل فقط در ۱۱۸ روستا طرح هادی اجرا شده بود.

شوکتیان افزود: در تمامی‌‌یک‌هزارو ۲۲۲ روستای بالای ۱۰۰ خانوار استان خراسان رضوی، طرح هادی تهیه و تصویب شده، اما هنوز طرح هادی در ۷۰ درصد این روستاها اجرا نشده است.

وی افزود: ۶۱۷ روستا که بین ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار جمعیت دارند و ۷۱۸ روستا که بین ۲۰ تا ۵۰ خانوار جمعیت دارند نیز در دستور کار این اداره کل برای تهیه و تصویب طرح هادی قرار گرفته است.

وی گفت: در مصوبه سفر اول هیات دولت به خراسان رضوی قرار شد طی برنامه چهارم توسعه سالانه ۳۵ میلیارد تومان اضافه بر اعتبارات عادی که سهم بنیاد مسکن خراسان رضوی است، برای جبران عقب‌ماندگی استان در اجرای طرح هادی اختصاص داده شود که متاسفانه به خاطر حجم زیاد اعتبارات این مصوبه اجرایی نشد.

شوکتیان افزود: استان خراسان رضوی از نظر اجرای طرح هادی ۲۵ درصد از میانگین کشوری عقب‌تر است و لازم است مسوولان امر اعتبارات ویژه‌ای برای جبران این عقب‌ماندگی در نظر بگیرند. وی در ادامه به سند‌دار کردن منازل روستایی در استان اشاره کرد و گفت: بحث سنددار کردن منازل روستایی از برنامه دوم توسعه شروع شد که تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار جلد سند برای خانه‌‌های روستایی صادر شده است.

وی سهم سال ۸۶ خراسان رضوی را ۲۱ هزار و ۶۰۰ جلد اعلام کرد و گفت: این تعداد سند صادر شده نسبت به سال قبل آن از رشد ۴۱ درصدی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ۵/۳ میلیون واحد مسکونی روستاهای کشور دو میلیون آن غیرمقاوم است، افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت در سال ۸۴ قرار بر این شد سالانه ۲۰۰ هزار و طی ۱۰ سال تمامی ‌‌واحدهای مسکونی مقاوم سازی شوند. وی اظهار کرد: از ۳۴۰ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم استان تاکنون بالغ بر ۵۳ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده و ۲۹۰ هزار واحد مسکونی دیگر هنوز غیرمقاوم هستند.

وی با اشاره به مصوبات سفر دور اول و دوم هیات دولت به خراسان رضوی گفت: در دور اول سهم بنیاد مسکن در امر مسکن‌سازی هزار واحد مسکونی بود که برخی از این طرح‌ها اجرا یا در دست اجرا هستند. وی افزود: در دور دوم سفر نیز ساخت هزار واحد مسکونی دیگر نیز مصوب شد که جدیدا این مصوبه به بنیاد مسکن ابلاغ شده است.