طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مازندران به بهره‌برداری رسید

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: بهره‌برداری از طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری روستای نوده هزار پی شهرستان آمل با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، آغاز شد.

عنایت‌ا... تورنگ، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این مراسم با اشاره به اینکه با کمبود زمین به عنوان بستر تولید محصولات کشاورزی مواجه هستیم، تغییر الگوی مصرف کشت از یک‌سو و محدودیت اراضی قابل کشت و نیاز روزافزون جوامع بشری در زمینه راه، مسکن، صنعت و ... را از مشکلات بخش کشاورزی دانست.

وی با بیان اینکه تراکم بیولوژیک در کشور ما در طول ۴۰ سال گذشته به یک چهارم کاهش یافته است گفت: در گذشته یک هکتار زمین سرانه یک نفر غذا تولید می‌کرد اما هم‌اکنون یک هکتار زمین بایستی برای ۴ نفر غذا تولید کند. وی افزود: مصرف سرانه برنج در حال حاضر به ۳۸ کیلوگرم و مرغ از ۵ کیلوگرم به ۲۰ کیلوگرم رسیده است که این امر نشانگر آن است که با رشد کمی مصرف تغذیه

مواجه هستیم.

تورنگ در ادامه با بیان این که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ و ظرف ۲۵ سال، ۵۷درصد تقاضای اضافی در تولیدات دامی و ۳۵درصد در تولید گندم خواهیم داشت و برای تولید یک کیلوگرم گوشت باید ۱۱ کیلوگرم غلات مصرف کنیم، توجه به امنیت غذایی در این شرایط را مورد تاکید قرار داد. وی با اشاره به تهدیدات بخش کشاورزی مانند خشکسالی و سرما، حفظ زمین و خاک در این شرایط را از مهمترین وظایف دست‌اندرکاران این بخش برشمرد.

براساس این گزارش، طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مازندران در مساحت ۷۵ هکتار آغاز شده و برای آن ۱۳۸ میلیون ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

طول جاده‌های احداثی در این طرح ۷۱۰۰ متر و مرز ساخته شده ۱۱هزار متر عنوان شده است.