مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی با اشاره به کمبود نیرو در پست‌های مختلف قضایی، از بلاتصدی بودن ۳۵درصد پست‌های مصوب قوه قضائیه در این استان خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن شریعتی با بیان این مطلب گفت: هم‌اکنون مجموعه دستگاه قضایی استان خراسان رضوی با ۶۵درصد ظرفیت واقعی خود فعالیت می‌کند.

وی در عین حال تلاش برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دادسرا و محاکم قضایی را از راهکارهای اقدام شده‌ای نام برد که به وسیله آن قضات فراغت بیشتری برای دقت و رسیدگی بر پرونده‌ها داشته باشند.

شریعتی در ادامه با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال گذشته و طبق بازرسی‌های انجام شده بازرسان قضایی دادسرای انتظامی قضات، که از تمامی قضات خراسان رضوی انجام پذیرفت، خراسان رضوی در بین ۳۰ استان کشور و بعد از تهران، به مقام دوم دست یافت.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۸هزار قاضی در کشور وجود دارند که از این میزان ۵۷۵نفر در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند، جذب قاضی را بر مبنای اصول دقیق و حساب شده و بر مبنای ضرورت دانست و افزود:

درخصوص موارد تخلف قضات در استان خراسان رضوی تاکنون موردی که منجر به برکناری یک قاضی شود، وجود نداشته است.

شریعتی همچنین به فعالیت اداره کل بازرسی استان اشاره کرد و گفت: این اداره که مسوولیت رسیدگی به شکایات مردم را دارد، درخصوص نظارت بر مناقصه و زمین‌خواری موفق شده است ۶۱برنامه بازرسی را اعم از موردی و مستمر و فوق‌العاده به استعداد ۸هزار و ۵۸۱نفر روز از دستگاه‌های اجرایی در استان خراسان رضوی و شمالی به عمل آورد که بسیاری از زمین‌های بیت‌المال به مردم اعاده شده است.

وی همچنین فعالیت مربوط به فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات دادگستری خراسان رضوی به خصوص در توسعه نرم‌افزاری مدیریت پرونده، طرح جامع پایش و نظارت ارزشیابی و اعتبار بخشی دادگاه‌های عمومی و انقلاب و طرح الکترونیکی کردن پرونده‌های بایگانی راکد استان را از برنامه‌های دارای اولویت سال‌جاری دادگستری خراسان رضوی است.

شریعتی با بیان اینکه هم‌اکنون نگهداری پرونده‌های راکد در کل کشور به صورت سنتی انجام می‌پذیرد که آفت‌های زیادی نیز متوجه آنها است، افزود: در تلاشیم بعد از تهران، دومین استانی باشیم که این طرح را اجرا خواهیم کرد تا در آن ۱۲میلیون پرونده که ۶۰درصد آنها متعلق به شهرستان مشهد است، به صورت الکترونیکی بایگانی شود.