ایران سومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی و بهداشتی در منطقه است

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: به منظور تدوین طرح ساماندهی توزیع و عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی کمیته‌ای در استان مازندران تشکیل شده است.

ناصر صالحی‌فر، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در کارگاه استانی محصولات آرایشی، بهداشتی،‌ مکمل‌های غذایی غیرمجاز و قاچاق با بیان مطلب فوق افزود: آمار مصرف فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی در کشور رشد زیادی دارد و قسمت قابل‌توجهی از آن با توجه به عدم‌کنترل و نظارت خاص و مداوم بر پروسه تولید، عرضه، ارزیابی کیفیت و مطابقت با شاخص‌های استاندارد، غیرمجاز بوده و باعث به خطر افتادن سلامتی می‌شود.

وی گفت: ۶۲۰۰ فرآورده آرایشی، بهداشتی با مارک‌های معروف وارد کشور می‌گردد که به منظور گسترش حوزه کنترل بر این محصولات در سال گذشته کمیته‌ای برنامه‌ریزی شد تا بتوانیم این مکمل‌ها را از سطح باشگاه‌های استان جمع‌آوری کرده و فقط در داروخانه‌ها توزیع و عرضه کنیم. در سال جاری نیز با تدوین طرح ساماندهی توزیع و عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی کمیته‌ای در استان تشکیل شده است.

سهیلا هنری، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این کارگاه با اشاره به تبعات مصرف محصولات آرایشی غیرمجاز افزود: ۲۵درصد از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی عرضه شده در کشور از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و با توجه به حجم ۷/۱۹میلیارد دلاری تجارت جهانی مواد آرایشی و بهداشتی،‌ ایران به عنوان سومین مصرف‌کننده با سهم یک میلیارد دلاری این محصولات در منطقه شناخته شده است.