مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۱۵۰۰میلیارد تومان در این استان از خزانه دولت هزینه شد، در حالی که مالیات دریافتی حدود ۳۰۰میلیارد تومان بوده است.

گلمکانی با بیان مطلب فوق افزود: از ۱۵۰۰میلیارد تومان هزینه‌های استان، ۴۰۰میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات عمرانی بوده که از محل وصولی درآمدهای مالیاتی تامین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۶ درآمد مالیاتی استان از مقدار تعیین شده فراتر رفته است.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: برخی کشورها نظیر مالزی و چین ظرف ۳۰سال، سرانه درآمد هر فرد را یازده برابر افزایش دادند که ما نیز باید برای توسعه پایدار اقتصاد از تجربه‌های جهانی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه استان خراسان رضوی وابسته به تولید زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری است، اضافه کرد: نرخ بیکاری با توجه به تاسیس واحدهای جدید تولیدی به کمتر از ۱۰درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها از طریق تامین بودجه آنها امکان‌پذیر است، اذعان کرد: هزینه استان خراسان رضوی در بخش دولتی (حقوق و مزایا) ۸۵۰میلیارد تومان و بخش عمرانی ۴۰۰میلیارد تومان بوده است، اما مجموع درآمدها حدود ۳۰۰میلیارد تومان بوده که حتی برای تامین بودجه زیرساخت‌ها، که حدود ۴۰۰میلیارد تومان برآورد شده، ۱۰۰میلیارد تومان کسری داشته است.

مدیرکل اداره امور مالیاتی خراسان رضوی نیز با اشاره به عملکرد اجرایی این اداره گفت: ‌امسال ۱۷۰هزار اظهارنامه مالیاتی در اداره امور مالیاتی چاپ شده بود که به آدرس مودیان ارسال شده است.

وحدتی با اشاره به اجرایی شدن مالیات بر ارزش افزوده از مهر ماه سال‌جاری تاکید کرد: مودیانی که فروش آنها بیش از ۷۵میلیون تومان یا درآمد آنها بیش از ۱۰میلیون تومان باشد، مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

وی تعداد مودی مالیاتی حقیقی و حقوقی استان را ۱۸۰هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعداد ۵۹۳۷نفر مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

وی تاکید کرد: نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳درصد است که ۵/۱درصد آن مالیات و ۵/۱درصد آن مربوط به عوارض شهرداری است که مصرف‌کننده پرداخت خواهد کرد.

وی درخصوص تورم‌زا بودن مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: در کشورهایی که نرخ این مالیات هفت درصد بوده، نرخ تورم آن کمتر از یک‌درصد است، اما در کشور ما که نرخ مالیات سه‌درصد است، نرخ تورم صفر خواهد بود.

قاضی‌زاده، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس نیز در این مراسم اظهار کرد: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک تحول مالیاتی در چارچوب تحول اقتصادی دولت باعث برقراری بیشتر عدالت می‌شود.

وی افزود: متاسفانه بخش اعظم درآمدهای مالیاتی ما وابسته به درآمدهای نفتی است، به طوری که کل مالیات بر مشاغل کمتر از هشت‌درصد است.