بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: سال گذشته ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کالای صنعتی و معدنی از استان خراسان جنوبی صادر شد.

علیرضا جمیع رییس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی با اعلام خبر فوق و با بیان اینکه ۹ میلیون دلار از کالاهای صادر شده را کالاهای صنعتی به خود اختصاص داده است، افزود: وزن کالاهای صادراتی استان ۴۶ هزار تن بوده است.

وی انواع تایر و تیوپ، سنگ‌های تزئینی، کرومیت، سرامیک، کاشی و زعفران را از جمله کالاهای صادراتی استان خراسان جنوبی دانست.

جمیع در ادامه تعداد پروانه‌های اکتشاف معدنی در خراسان جنوبی را ۲۵۹ پروانه عنوان و اظهار کرد: تاکنون برای بیش از ۸۳ واحد گواهینامه کشف صادر شده است.

وی تعداد واحدهای معدنی فعال استان را نیز ۱۶۵ واحد دانست و افزود: در این واحدها با سرمایه‌گذاری ۲۶ میلیارد تومان برای ۲۱۴۲ نفر اشتغال ایجاد شده است. رییس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی به استخراج دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن مواد معدنی از معادن استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۴۲۴ تن مواد معدنی در استان ذخیره شده است.

وی همچنین از صدور بیش از یک هزار و ۷۳۶ فقره جواز تاسیس واحدهای صنعتی و معدنی تاکنون در استان خبر داد و اظهار کرد: پیش‌بینی اشتغال این طرح‌ها بیش از ۴۸ هزار شغل است.

جمیع با بیان اینکه از جوازهای صادر شده ۵۷۰ فقره مربوط به سال گذشته بوده است، افزود: از این تعداد ۷۵ واحد در سال گذشته پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که برای ۸۵۲ نفر شغل ایجاد کرده است. وی توزیع مناسب اعتبارات از سوی دولت در استان‌ها را گامی موثر برای پیشرفت این استان محروم دانست و خاطرنشان کرد: مصوبات سفرهای رییس‌جمهوری به خراسان جنوبی زیرساخت‌های بخش صنعت و معدن در این استان را فراهم کرده است. رییس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی در پایان کمبود نقدینگی را از مشکلات عمده واحدهای صنعتی و معدنی این استان اعلام کرد و گفت: باید مشکل نقدینگی این واحدها برای تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش آنها رفع شود.