پالایشگاه نفت اصفهان به سطح بین‌المللی می‌رسد

اصفهان - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: پالایشگاه اصفهان به زودی به یک پالایشگاه بین‌المللی تبدیل می‌شود.

منوچهر آقانژاد، در دیدار ائمه جماعات مساجد استان اصفهان از شرکت پالایش نفت اصفهان به منظور ارتقای سطح آگاهی نسبت به فرآیند تولید در تاسیسات پالایشگاهی با اشاره به طرح‌های در دست اجرا در این شرکت با بیان اینکه بیش از ۴۰ نوع محصول در این پالایشگاه تولید می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر در حال اجرای طرح جامع هستیم که با پایان یافتن طرح‌ها، محصولات استراتژیک شرکت مانند نفت، گاز، نفت سفید و بنزین از نظر کیفیت به حد استاندارد یورو ۲۰۱۰ خواهند رسید.

آقانژاد گفت: شرکت پالایش نفت اصفهان بین ۲۲ تا ۲۵درصد بنزین و گازوئیل کشور را تامین می‌کند و بر اساس طرح‌های جامع که توسط این شرکت تعریف شده و در دو مرحله انجام خواهد پذیرفت، قرار است تولید بنزین در آن معادل سه برابر ظرفیت فعلی شود.

وی افزود: یک مرحله این طرح، واحدهای بنزین‌سازی است که در سال ۸۸ یا سال پایانی برنامه چهارم توسعه راه‌اندازی می‌شود و با افتتاح آن بنزین سوپر وارداتی پالایشگاه قطع می‌شود. با اجرای مرحله نهایی نیز که در سال‌های ۹۰ تا ۹۱ محقق خواهد شد، تولید ۸میلیون لیتر فعلی بنزین خام به ۲۱ تا ۲۲میلیون لیتر در روز می‌رسد، همچنین میزان تولید گاز مایع از ۱۳تن به حدود ۱۸تن در روز افزایش می‌یابد.

وی گفت: با انجام موارد یاد شده پالایشگاه اصفهان بین‌المللی می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان همچنین به واگذاری پنج درصد سهام پالایشگاه اصفهان به صورت بلوکی در تیرماه جاری از طریق بورس به بخش خصوصی خبر داد. وی در مورد بهای خوراک پالایشگاه نیز با بیان اینکه قیمت نفت خام فوب خلیج‌فارس با تخفیف شش درصد است، اما این تخفیف در قانون بودجه سالانه مجلس شورای اسلامی مشخص خواهد شد، پیش‌بینی کرد این میزان تخفیف تا پنج سال ثابت بماند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به بحران مساله آب در کشور پرداخت و گفت: این شرکت توجه ویژه‌ای به کاهش مصرف آب دارد و در حال حاضر نیز طرحی با عنوان واحد تصفیه آب‌های نمکی در دست اقدام دارد که با بازیافت بیشتر آب، در کاهش این منبع مهم بسیار موثر است. وی زمان اتمام این طرح را تابستان سال جاری اعلام کرد.