خراسان رضوی 7درصد فولاد کشور را تولید می‌کند

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: ۷ درصد محصولات فولادی تولید شده در کشور متعلق به خراسان رضوی است. سید حسین احمدی، رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی در جلسه‌ای با حضور نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس و صاحبان صنایع معدنی خراسان رضوی با بیان مطلب فوق افزود: براساس برنامه‌های توسعه‌ای و ظرفیت‌سازی جدید طی سه سال آینده، ظرفیت تولید سیمان استان از ۵/۱ میلیون تن به ۹ میلیون تن و فولادسازی از ۶۵۰ هزار تن به حدود ۶ میلیون تن خواهد رسید.

وی گفت:‌ در استان ۴۱۷ بهره‌بردار معدن با ذخیره ۲ میلیارد تن و استخراج سالانه ۱۲ میلیون تن در برداشت از ۴۰ نوع ماده معدنی فعالند. احمدی اظهار کرد: به لحاظ اشتغال و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۷ درصد ظرفیت‌های ایجاد شده در استان در بخش صنایع معدنی است.

وی سهم استان در سرمایه‌گذاری ایجاد شده در صنایع معدنی کشور را ۷ درصد اعلام کرد و افزود: در طرح‌های گشایش اعتبار شده و اجرایی شده استان از منابع حساب ذخیره ارزی ۲۰درصد از طرح‌های مصوب و ۴۴درصد از اعتبار ارزی گشایش و جذب شده استان، متعلق به طرح‌‌های صنایع معدنی است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: در زمینه فرآوری بخش معدن باتوجه به ایجاد ارزش افزوده و اشتغال مناسب باید در حل مشکلات تلاش کرد. محمدرضا سجادیان افزود: استان در بخش معدن جایگاه خوبی دارد و جا برای کار در این بخش زیاد است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این که اصلاح قانون معادن از چندی قبل در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد:‌ این قانون باید با نگاه به اصل ۴۴ قانون اساسی اصلاح شود و امید است یک قانون جامع به تصویب نهایی برسد.

وی طرح رفع موانع تولید را پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرد و گفت: این طرح پس از دو بار رفت و آمد در شورای نگهبان به تصویب رسید و هم‌اکنون در مجمع بررسی می‌شود و امید است به زودی به تصویب نهایی برسد.

وی سختگیری‌ بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بخش تولید را مانعی دیگر در سر راه توسعه تولید و صنعت دانست و افزود: به زودی جلسه‌ای با رییس بانک مرکزی خواهیم گذاشت و در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.