صادرات استان فارس به دست استانداری سپرده می‌شود

شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان توسعه تجارت ایران رشد ساختارهای تجاری در کشور را متناسب با رشد ساختارهای صنعتی ندانست.

بر اساس این گزارش، مهدی غضنفری در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن در شیراز، با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور تولید تجسم یافته، اما محصولات تولیدی فروخته نمی‌شود، گفت: علت این امر را می‌توان در همان عدم رشد نامناسب در ساختارهای تجاری ایران جست‌وجو کرد.وی با بیان اینکه ایران در سال گذشته ۲۰میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و ۷۰میلیارد دلار صادرات نفتی داشته است، یاد آور شد: متاسفانه ۲۰درصد تجارت کشور ما را امارات متحده عربی انجام می‌دهد؛ در صورتی که در امارات از صنعت خبری نیست.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه حلقه تجارت را به سادگی می‌بازیم، افزود: برای اینکه محصولات فروخته شود، داشتن کارخانه کافی نیست و باید دانست که داشتن تولید بدون تجارت یک نقص بزرگ محسوب می‌شود.

غضنفری خاطرنشان کرد: بهترین شرایط صادرات در کشور زمانی محقق می‌شود که بهترین وضعیت تولید با بهترین وضعیت تجارت در کنار هم قرار گرفته باشند.

وی بیان کرد: بسیاری از تولیدات کشور ما نیز متکی به واردات است؛ به گونه‌ای که حدود ۷۵ تا ۸۵درصد از کالاهای وارداتی ما را مواد خام یا

واسطه ای تشکیل می‌دهند. محمدرضا رضازاده، استاندار فارس نیز در این مراسم سهم بخش صنعت و معدن استان فارس را از تسهیلات بنگاه‌های زودبازده ۴۳درصد اعلام کرد. وی افزود: در حوزه صنعت استان فارس مراحل اجرایی برخی مصوبات سفر رییس‌جمهوری شروع شده و گام‌های خوبی در خصوص صنایع بزرگ در این استان برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه صنایع انرژی در جنوب فارس زمین‌های مربوطه اختصاص یافته و تاکنون ۳۰میلیارد تومان نیز برای ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه هزینه شده است.

استاندار فارس با بیان اینکه این استان با قرارگیری در حوزه گاز کشور وضعیت مناسبی برای رشد در این بخش نیز دارد، افزود: در خصوص ساخت هشت واحد پتروشیمی تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است. رضازاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توجه به حوزه صنعت و معدن باید توام با نگاه به تمام مجموعه‌ها باشد، افزود: باید این نگاه استثمارگر به سرمایه دار جای خود را به کار آفرین و اشتغال‌زا داده و برای تحقق این اصلاح نگاه نیز باید ساز و کارهای مناسب و برنامه ریزی‌های هدفمند تعریف شود. وی همچنین ضمن تاکید بر لزوم توجه به حوزه صنعت و معدن برای پیشرفت صنعت کشور عنوان کرد: ایران در گستره و تنوع مواد معدنی جزو ۱۰کشور برتر دنیا محسوب می‌شود و به این منظور باید صنعت مد نظر و توجه خاص قرار گیرد. رییس سازمان صنایع و معادن استان فارس نیز در ادامه مراسم با بیان اینکه از ۸۰۰ طرح در نظر گرفته شده برای آمایش صنعتی در کشور ۴۲طرح مربوط به استان فارس است،‌ گفت: برای اجرای این طرح‌ها با احتساب طرح‌های پتروشیمی نیازمند سه هزار و ۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم.

سیدعلی شهپری افزود: دو هزار و ۳۳ طرح صنعتی در قالب بنگاه‌های زودبازده با یک هزار و ۶۴۳میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که برای ۳۶هزار و ۱۵۰ نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد، در استان فارس به بانک‌های عامل معرفی شده است.