ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: شورای راهبردی اراضی مازندران با هدف مبارزه با تغییر کاربری زمین‌های زراعی این استان تشکیل می‌شود. استاندار مازندران در نشست با رییس دادگستری، دادستان مرکز استان و تنی از مدیران کل استان با اشاره به اینکه توجه به زمین باعث افزایش آورده استانی می‌شود، تصریح کرد: با تشکیل شورای راهبردی اراضی هر تصمیمی که در خصوص تغییر کاربری‌های زمین‌های مزروعی در دستگاه‌ها گرفته می‌شود، در این شورا مطرح و بعد از آن نتیجه گیری و ابلاغ خواهد شد.

ابوطالب شفقت همچنین از دسته‌بندی موضوعات مختلف اراضی مزروعی و باغات در این شورا خبر داد و گفت: با تشکیل شورای راهبردی اراضی آهنگ مشترک قوه مجریه و قضائیه در مبارزه با تغییر کاربری زمین کشاورزی و باغات در مازندران به وجود می‌آید.

وی گفت: شیوه نامه شورای راهبردی اراضی با هدف حفظ و پایداری تولید،‌ پیشگیری از تغییر کاربری و جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان و زمین‌خواران تدوین خواهد شد و در آن دستگاه‌های دولتی مرتبط مانند جهاد کشاورزی، ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی و محیط زیست وظایف خاص خود را بر عهده خواهند داشت. رییس کل دادگستری مازندران نیز در این نشست خواستار ارائه جمعی استان برای حفظ هویت کشاورزی مازندران شد و گفت: باید با افزایش بهره‌وری، صنعت کشاورزی را برای کشاورزان مقرون به صرفه کرد تا از فروش یا تغییر کاربری زمین زراعی خود منصرف شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین طالبی بر برخورد با زمین‌خواران در دستگاه‌های قضایی استان با شدت بیشتر نسبت به گذشته خبر داد و گفت: قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی یکی از راه‌های مقابله با تفکیک و تغییر کاربری زمین زراعی است که باید در استان با سرعت بیشتری اجرا شود. وی گفت: قانون منع کاربری زمین‌های مزروعی مربوط به تمامی زمین‌های پایین دست و بالا دست است که با توجه به واقعیت و ماهیت استان اجرا می‌شود.جعفری ، دادستان مرکز استان نیز در این نشست از آغاز مبارزه با زمین خواری و تغییر کاربری طی دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت در مازندران خبر داد و گفت: در این طرح نظارت بر بنگاه‌های املاک در تمامی شهر و روستاها، بررسی و اعمال قانون‌های موجود در مقابل تغییر کاربری‌ها، بررسی تغییر کاربری‌های طرح‌های تولیدی و نیز اجرای طرح‌های عملیاتی و هماهنگ در شهرها با توجه به قانون حفظ کاربری در نظر گرفته شده است.

مدیر کل بازرسی مازندران نیز بررسی نحوه اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری توسط جهاد کشاورزی، بررسی چگونگی اجرای ساماندهی خروج دام از جنگل‌ها توسط اداره کل منابع طبیعی و بررسی نحوه احراز شرایط واگذاری اراضی ملی و سایر اراضی توسط اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران به منظور اجرای طرح‌های صنعتی و کشاورزی از جمله برنامه‌های بازرسی مستمر این اداره در سال جاری عنوان کرد.