ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون برنامه‌ریزی استانداری مازندران گفت: سهم صادرات استان از گل و گیاه از ۷/۳‌درصد در گذشته به ۶/۸‌درصد در حال حاضر رسیده است.

ولی‌ا... فرزانه، در مراسم افتتاح نمایشگاه گل و گیاه و خدمات شهری مازندران افزود: یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مازندران، تولید گل و گیاه است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از تولیدات استان در بخش کشاورزی، تولید گل و گیاه به صورت سنتی است، تصریح کرد: بین۷۰ تا ۹۰درصد تولیدات در بخش گل و گیاه استان به صورت سنتی است.

وی یکی از مزایای گل و گیاه را ایجاد اشتغال دانست و گفت: در هر هکتار تولید گل و گیاه زینتی در شرایط گلخانه‌ای شش تا ۱۲نفر به طور مستقیم و سه تا شش نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

فرزانه با اشاره به اینکه بین ۸۳ تا ۹۰درصد استان مازندران سرسبز است، افزود: متاسفانه از همه ظرفیت‌های این سرزمین به خوبی استفاده نمی‌شود.

وی بر ارزآوری صنعت گل و گیاه برای کشور تاکید کرد و گفت: بر اساس استانداردها، هر هکتار محصول گل و گیاه زینتی می‌تواند ۵۰ تا ۲۰۰هزار دلار ارزآوری دربرداشته باشد. وی در خصوص ساخت مجتمع گلخانه‌ای در استان گفت: زیرساخت‌ها و تسهیلات لازم برای اجرای این طرح باید فراهم شود. به گفته وی، در صورت رونق مجتمع‌های گلخانه‌ای، امکان حضور‌درصد بیشتری از دانش‌آموختگان گل و گیاه در این صنعت فراهم می‌شود.

وی نسبت به تامین زمین برای ساخت مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان اظهار امیدواری کرد و گفت: هنوز بین بخش خصوصی و دولتی اعتمادسازی لازم صورت نگرفته است.