مسیرهای عبوری تهران-قزوین- رشت متحول می‌شود

وزیر راه به همراه استانداران قزوین و گیلان در حال بازدید از آزادراه قزوین- رشت

مسافران نوروز ۸۸،آزادراه قزوین-رشت را افتتاح می‌کنند

تهرانی‌های شاغل در قزوین با اتوبوس ریلی به محل کار خود می‌روند

گروه استان‌ها- وزیر راه در بازدید خود از آزادراه قزوین-رشت از افتتاح کامل این آزادراه تا پایان سال‌جاری خبر داد.محمد رحمتی در جریان بازدید از این آزادراه در جمع خبرنگاران گفت: بیشتر مسیر رشت تا قزوین را از آزادراه عبور کردیم و این امیدواری وجود دارد که این طرح ملی تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، مسیر قزوین-رشت به عنوان یکی از راه‌های ترانزیتی کشور نقش بسزایی در حمل و نقل کالا از ایران به کشورهای همسایه برعهده دارد. به طوری که در حال حاضر جاده باریک و پرخطر قزوین-رشت دارای ترافیک سنگین از خودروهای سنگین حمل کالا است. با این حساب چنانچه آزادراه قزوین-رشت به بهره‌برداری برسد ضمن تسهیل عبور و مرور خودروهای ترانزیتی، ظرفیت حمل و نقل کالای ترانزیت از این مسیر افزایش نیز خواهد یافت. از سوی دیگر با تکمیل آزادراه قزوین-رشت بار ترافیکی در ایام تعطیل در مسیر تهران-رشت و بالعکس فوق‌العاده سبک خواهد شد و ترافیک‌های سنگین و چندساعته یا محدودیت در عبور و مرور در این مسیر از بین خواهد رفت که این مساله نیز باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش دغدغه پلیس راه و مسافران شمال کشور خواهد شد. براساس این گزارش وزیر راه و ترابری در جریان بازدید از مراحل ساخت آزادراه قزوین-رشت که به همراه استانداران قزوین و گیلان انجام شد ضمن بررسی مسائل و مشکلات شرکت‌های پیمانکاری بر لزوم تامین مصالح به ویژه سیمان به منظور تسریع در ساخت این آزادراه، تاکید کرد.

وی ادامه داد: برای تکمیل آزادراه قزوین- رشت، محدودیت منابع مالی نداریم و اعلام کرده‌ایم که هر چقدر کار پیشرفت داشته باشد، اعتبار نیز ابلاغ خواهیم کرد. وزیر راه و ترابری در پایان اضافه کرد: برای ساخت آزادراه قزوین- رشت به طول ۱۵۰کیلومتر، تاکنون بیش از دوهزار و ۶۰میلیارد ریال هزینه شده است و کل اعتبار این طرح سه‌هزار و ۷۰میلیارد ریال است.

مسیر ریلی بین قزوین- رشت

وزیر راه و ترابری همچنین گفت: راه‌‌آهن قزوین- رشت طی سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.وی افزود: ساخت این پروژه از سال آینده و پس از تکمیل راه‌آهن اصفهان- شیراز- زاهدان سرعت می‌گیرد.وی که سرگرم بازدید از پروژه آزادراه قزوین- رشت بود، ابراز امیدواری کرد طرح ساخت راه‌آهن غرب کشور تا پایان سال آینده و را‌ه‌آهن قزوین- رشت طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

رحمتی اظهار داشت: استان قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ارتباطی و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی شمال و شمال غرب کشور، نقش بسزایی در صنعت حمل و نقل دارد.

وزیر راه و ترابری در ادامه به طرح‌های توسعه راه‌های این استان اشاره و اضافه کرد: طرح بهسازی آزاد راه قزوین- کرج و قزوین- زنجان نیز هم‌اکنون در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: احداث جاده قزوین- الموت- تنکابن نیز از دیگر طرح‌های مهم وزارت راه و ترابری در استان قزوین است. استان قزوین با حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر جمعیت و با بیش از ۲۵۰۰ واحد تولیدی در غرب استان تهران واقع شده است.

ریل باس قزوین - تهران

براساس این گزارش نایب رییس مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی ریل‌باس قزوین - تهران در تابستان سال‌جاری خبر داد.

سید محمد حسن ابوترابی فرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین بیان داشت: با توجه به ضرورت فراهم آوردن زمینه رفت و آمد سریع و مطمئن مردم استان به تهران، از دیرباز بحث خط ویژه قزوین - تهران در دستور کار بوده است.

وی ادامه داد: در آخرین دیدار مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی بر تسریع و راه‌اندازی هرچه سریع‌تر ریل‌باس قزوین - تهران تاکید شد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با مذاکراتی که انجام گرفته پیش‌بینی می‌کنم تابستان سال‌جاری این خط ویژه راه‌اندازی شود.

وی تاکید کرد: راه‌اندازی این خط ویژه ضمن فراهم آوردن تسهیلات لازم برای سفر مردم استان قزوین به تهران و بالعکس، سفری ایمن و با صرفه‌جویی اقتصادی نیز به همراه خواهد داشت.