تولید چغندرقند در سال‌جاری 70درصد کاهش می‌یابد

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: تولید و کشت چغندرقند در سال‌جاری ۷۰درصد کاهش می‌یابد. محمد حسینی، مدیرعامل کارخانه قند جوین سبزوار با اعلام خبر فوق با بیان اینکه در سال ۸۵میزان ۶/۶میلیون تن و در سال ۸۶ مقدار ۳/۴میلیون تن چغندرقند تولید شد، پیش‌بینی کرد در سال‌جاری تنها ۲میلیون تن چغندر در کشور تولید شود. وی همچنین پیش‌بینی کرد قیمت تمام شده شکر طی سال‌جاری در داخل کشور به ۷۰۰تومان برسد. وی، سیاست‌های غلط دولت در زمینه قند و شکر را مشکل غیرقابل جبران در صنعت و کشاورزی دانست و گفت: سرازیر شدن واردات شکر در سال گذشته و عدم حمایت از تولید داخلی و عمل نکردن دولت به وظایف و وعده‌های خود سبب وارد شدن ضربه به تولید قند و شکر کشور شد.

وی تصریح کرد: در سال ۸۵ کشور تا یک قدمی خودکفایی در زمینه تولید شکر رسید و تولید ۶/۶میلیون تن چغندر، در طول ۱۱۲سال گذشته در کشور بی‌سابقه بود، اما در سال ۸۶ به دلیل واردات شکر، عدم حمایت از تولید داخل، به هم ریختگی تنظیم بازار و در نتیجه نامناسب شدن شرایط کشاورزان و کارخانه‌ها، با کاهش ۳۵درصدی این محصول در کشور مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه خودکفایی شکر در کشور نیازمند ابزار خارق‌العاده نیست، ساماندهی وضعیت کشاورزان و برنامه‌ریزی برای علمی‌تر کردن تولید این محصول در کاشت، داشت، برداشت، اصلاح بذر، دفع آفات و ساماندهی وضعیت کشاورزان را راهی آسان برای رسیدن به این هدف عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مواد غذایی در جهان، آینده بحرانی دارد و قیمت برخی مواد غذایی مانند گندم، جو، علوفه و روغن نباتی رو به افزایش است، گفت: شکر نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

وی با اشاره به نامناسب بودن اوضاع بازار شکر در کشور گفت: تنظیم بازار شکر در ایران بسیار به هم ریخته است و این عدم حمایت دولت از تولید داخل سبب به خطر افتادن پشتوانه اصلی تولید ناخالص ملی خواهد شد. وی افزود: در حالی که مساله تنظیم بازار یک تکلیف قانونی برای دولت است، اما مسوولان ذی‌ربط در این زمینه بسیار خونسرد عمل کرده و مشکلات پیش روی کشاورزان را احساس نمی‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: با این اوضاع و عدم فروش تولیدات کارخانه‌ها، کشاورزان را رها شده می‌بینیم و کارگران و کارمندان کارخانه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده و ماه‌ها منتظر دریافت حقوق و مزایای خود شده و مجبور به تغییر شغل و تغییر الگوی کشت خود می‌شوند که البته با ضرر و زیان‌ بسیاری همراه خواهد بود.