مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: از مجموع ۳۶ دشت خراسان رضوی ۸دشت آن به حالت مرده درآمده است.

معاون فنی و اجرایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: وضعیت بارندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰درصد کاهش دارد، و دبی آب رودخانه‌ها که در واقع منابع آب سطحی هستند، بیش از ۶۵درصد کاهش نشان می‌دهد.

خوش بزم افزود: میانگین برداشت آب از منابع استان سالانه بیش از یک‌میلیارد متر مکعب است که این بیش از ظرفیت موجود است.

وی با تاکید بر اینکه با این وضعیت بخش کشاورزی استان در آستانه تعطیلی قرار خواهد گرفت، گفت: حتی اگر بارندگی در سال‌های آینده خوب باشد، دشت‌های مرده استان دیگر احیا نخواهند شد. وی در ادامه از هجوم ملخ‌ها به مراتع ۱۰ شهرستان خراسان رضوی خبر داد و افزود: به این منظور اکیپ‌هایی در این نقاط مستقر شده‌اند و کار مبارزه با ملخ‌ها را انجام می‌دهند.

وی وضعیت مراتع استان را بحرانی اعلام کرد و گفت: به خاطر نبود علوفه دامی، دامداران از هم‌اکنون که محصول گندم در خوشه است از کشاورزان گندم موجود را به قیمت زمان برداشت می‌خرند و چند برابر سنوات قبل پول علوفه می‌پردازند.

وی در خصوص خسارات سرمازدگی استان نیز گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای جبران سرمازدگی درکشور ۲۳۰میلیارد تومان و برای خراسان رضوی ۴۰۰میلیون تومان است، در حالی که فقط در بردسکن سرما بیش از ۱۸۱میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.