سمنان- خبرنگار دنیای اقتصاد: دو ایستگاه بادسنجی در مناطق کاهک گرمسار- معلمان دامغان و حداده دامغان برای ساخت نیروگاه‌های بادی پیشنهاد شد. بر اساس این گزارش، در سفر هیات دولت به استان سمنان در خرداد ماه سال گذشته انجام مطالعات امکان‌سنجی نصب نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در سمنان به تصویب رسید که شرکت برق منطقه‌ای سمنان با همکاری و استفاده از خدمات مهندسی سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) نسبت به انجام این مطالعات اقدام کرد.

این گزارش می‌افزاید: در این خصوص،۲دستگاه ایستگاه بادسنج در مناطق کاهک گرمسار- معلمان دامغان و حداده دامغان نصب شد و با بررسی و تحلیل داده‌های آماری ایستگاه‌های یاد شده، این مناطق برای ساخت نیروگاه‌های بادی پیشنهاد شد. در حال حاضر مطالعات امکان‌سنجی برای نصب توربین‌های بادی با ظرفیت تولید ۱۰۰مگاوات در منطقه کلاته ملا از توابع شهرستان دامغان توسط شرکت نیروگاه پارس نیرو دامغان در حال انجام است که پس از بررسی انجام شده توسط سانا، مجوز ساخت نیروگاه از سوی معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو صادر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، همچنین مطالعات امکان‌سنجی در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی به انجام رسیده و با توجه به وضعیت جغرافیایی استان و امکان استفاده مفید از نور خورشید در حدود ۳۰۰روز از سال، فرصت مناسبی برای حضور بخش‌خصوصی در این حوزه وجود دارد.

این گزارش حاکی است توجه به رشد روز افزون تقاضای انرژی، محدودیت منابع انرژی‌های فسیلی، فناپذیری این منابع، افزایش دمای هوا و اثرات گلخانه‌ای، تخریب محیط زیست و افزایش قیمت نفت، امروزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر دومین منابع تامین‌کننده برق در جهان بوده و حدود ۱۸درصد سهم برق جهان از این منابع تامین می‌شود.