مرکز تلفن همراه مستقل خراسان‌جنوبی خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد

از ۸ مصوبه مخابراتی دور دوم سفر هیات دولت به خراسان جنوبی ۴ مصوبه به‌طور کامل اجرا شده است

بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: مرکز تلفن همراه مستقل استان خراسان‌جنوبی خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد. محمدرضا حاجی‌محمدی، مدیرعامل شرکت مخابرات استان خراسان جنوبی در نشستی به مناسبت هفته ارتباطات، با اعلام خبر فوق افزود: طرح مرکز تلفن‌ همراه مستقل این استان از مهم‌ترین طرح‌های مصوب دور دوم سفر هیات دولت به استان است که هم‌اکنون تجهیزات آن با ظرفیت ۲۰۰ هزار شماره نصب شده و در خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه تعداد مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به خراسان‌جنوبی در بخش مخابرات را ۸ مصوبه اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۴ مصوبه به صورت ۱۰۰درصد اجرایی شده است.

وی ساخت ۳۰ سایت تلفن همراه روستایی و واگذاری تلفن به ۱۶۱ روستا از محل طرح، ساخت ۲۵ سایت BTS تلفن همراه برای پوشش جاده‌های استان، بهره‌برداری از فیبر نوری

در نوار مرزی و اتصال گمرک و بازارچه‌های مرزی استان از طریق آن و واگذاری خطوط تلفن به شرکت‌های صنعتی بیرجند، قاین، فردوس و سربیشه جمعا ۷۰۰ خط را از مصوبه‌های اجرایی شده مخابرات در خراسان‌جنوبی برشمرد.

وی اجرای ۴۰۰ پورت دیتا در سطح استان را از دیگر مصوبات دور دوم سفر هیات دولت در بخش مخابرات خراسان جنوبی اعلام کرد و یادآور شد: در این زمینه نیز تجهیزات در حال نصب است.

وی اتصال فیبر نوری دانشگاه‌های این استان با تخفیف ۵۰درصد و برقراری خطوط تلفن در نواحی صنعتی مودشوسف، آیسک، سرایان، در میان و نواحی صنعتی مرزی و دوناحیه صنعتی دیگر را دومصوبه اجرایی نشده سفر دوم دولت در استان برشمرد و یادآور شد:‌ درخصوص طرح‌های نواحی صنعتی، مخابرات زیرساخت لازم را انجام داده است و منتظر شکل‌گیری نواحی صنعتی است.

مدیر عامل شرکت مخابرات خراسان جنوبی در ادامه گفت: بیش از ۹۸ درصد جمعیت این استان از امکانات مخابراتی از قبیل تلفن ثابت، همراه و خدمات اینترنتی بهره مند هستند.

حاجی محمدی با بیان این که ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان در حال حاضر ۱/۳۰ درصد است، افزود: در ابتدای دولت نهم این ضریب در حدود ۲/۲۲ درصد بوده است.

وی با اشاره به این که بعد از تفکیک خراسان جنوبی از خراسان بزرگ این استان بیش از ۱۳۸ هزار تلفن ثابت نصب شده داشت، تصریح کرد: بیش از ۷۳ هزار تلفن نیز در دولت نهم در استان نصب شده است.

مدیر عامل شرکت مخابرات خراسان جنوبی تعداد تلفن‌های ثابت نصب شده در روستاها را حدود ۵۰ هزار شماره دانست و گفت: ضریب نفوذ تلفن روستایی ۲/۲۲ درصد است که این رقم در ابتدای دولت نهم ۱/۱۲درصد بود.

وی با تاکید بر این که هم اکنون ۷۰ درصد جاده‌های اصلی خراسان جنوبی تحت پوشش تلفن همراه است، ادامه داد: با نصب ۵۰ سایت جدید در سطح جاده‌ها تا پایان امسال پوشش تلفن همراه در سطح جاده به ۸۵ درصد می‌رسد.

حاجی‌محمدی تعداد دستگاه‌های تلفن همگانی شهری و بین شهری در استان را نیز حدود یک هزار و ۸۰۰ دستگاه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ مصوبه در رابطه با تعداد خطوط پر سرعت ADSL در استان وجود دارد که ۸۶۰ مصوبه آن در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: در زمینه شبکه فیبر نوری نیز حدود ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در استان کار شده که بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن مربوط به اقدامات دولت نهم است.

مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان جنوبی با بیان این‌که حدود ۹۲ درصد جمعیت استان تلفن خانگی دارند، گفت: حدود ۷۸ درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات تلفن همراه و حدود ۷۳ درصد تحت پوشش خدمات شبکه اینترنت قرار دارند.