ریز مصوبات سفر هیات دولت به استان گلستان

گلستان، ایران را به جمع ۸ کشور تولید‌کننده ید پیوند زد

گروه استان‌ها- رییس‌جمهوری و هیات دولت روز چهارشنبه هفته گذشته در دور دوم سفرهای استانی به استان گلستان سفر کردند تا نتایج مصوبات سفر اول به این استان را از نزدیک پیگیری کنند.

در سفر دوم به استان گلستان، هیات دولت در نشستی به ریاست دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری، بیش از ۱۱۰ مصوبه برای سرعت بخشیدن به روند عمران و آبادانی این استان تصویب کردند.

بر اساس این گزارش، واگذاری ۴۰ دستگاه اتوبوس‌، ۴۳۰ دستگاه تاکسی‌، ‌‌۴۰۰ دستگاه برای نوسازی تاکسی‌های استان‌، ۲۵۰۰ دستگاه جایگزین مسافربرهای شخصی، همچنین ۷۰ دستگاه ون و ۱۰ دستگاه مینی‌بوس از جمله این مصوبات است.

همچنین واگذاری کامیون‌های حمل‌ونقل سوخت به صورت اقساطی در سه استان مازندران، گلستان و گیلان، اختصاص مبلغ ۷۰میلیارد ریال از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه برای جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرهای استان‌، اختصاص مبلغ ۱۱میلیارد ریال برای تهیه طرح جامع شهرهای استان، اختصاص مبلغ ۵/۱میلیارد ریال برای مطالعه ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی، فروش اوراق مشارکت به مبلغ ۲۰۰میلیارد ریال برای آزادسازی اراضی هزارپیچ در سال ۸۷، تامین زمین براساس نیاز متقاضیان واجد شرایط در طرح مسکن مهر و اختصاص مبلغ ۱۰میلیارد ریال برای کمک به بهسازی بافت‌های فرسوده شهری استان از دیگر مصوباتی است که در این جلسه تصویب شد. تامین اعتبار برای بهسازی و احیای بافتهای فرسوده شهری استان از طریق اجازه فروش اوراق مشارکت به شهرداری‌های استان، گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، ساخت خط و پست ۶۳ کیلوولت داشلی برون حداکثر در سال ۱۳۸۸ توسط شرکت توانیر، پیش‌بینی اعتبار برای اجرای کانال سراسری انتقال آب مازاد مازندران به گلستان در سال ۱۳۸۸ و افزایش اعتبار اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق شهری استان از دیگر مصوبات است.

برخی مصوبات هیات دولت در زمینه فرهنگی نیز شامل: اختصاص مبلغ ۲۵میلیارد ریال برای ساخت ۲۵۰ واحد مسکونی برای محرومان و معلولان، ساخت دو باب مجتمع رفاهی‌، فرهنگی و ورزشی، تامین ۴۰۰۰ جهیزیه زوج‌های جوان، اختصاص مبلغ ۲۰میلیارد ریال برای خرید ۱۶۰۰ قلم کالای مصرفی (لوازم مصرفی)، ساخت اردوگاه کمیته امداد امام خمینی (ره) و گازکشی منازل محرومان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، اختصاص مبلغ ۶۰میلیارد ریال جهت مطالعه‌، ساخت‌، تجهیز و راه‌اندازی پردیس دانشگاه جامع گلستان، اختصاص مبلغ ۵میلیارد ریال جهت احداث دانشکده فنی و مهندسی علی آبادکتول در سال ۱۳۸۷، ساخت موزه هنرهای معاصر و تالار مرکزی شهر گرگان، اختصاص مبلغ ۵میلیارد ریال برای ساخت ۴ فرستنده پرقدرت رادیویی اف‌ام (سراسری، قرآن، فرهنگ و جوان) در ایستگاه درازنو و ایجاد ۲۳ منطقه نمونه گردشگری در سطح استان است.

در زمینه بهداشت و درمان نیز، تجهیز بیمارستان امیرالمومنین (ع) کردکوی و مرکز جراحی قلب باز استان و بیمارستان جدیدالاحداث علی‌آباد کتول در سال ۱۳۸۷، اختصاص مبلغ ۲۰میلیارد ریال برای تکمیل دانشکده پیراپزشکی تا پایان سال ۱۳۸۷، تجهیز ۱۰ پایگاه امداد جاده‌ای به آمبولانس و امکانات، تامین ۱۰ دستگاه آمبولانس برای اورژانس‌های بیمارستان‌های سطح استان، تامین مبلغ ۲۰میلیارد ریال برای راه‌اندازی سیستم دفع بهداشتی مواد زائد جامد و تصفیه بیولوژیک بیمارستان‌های استان، انجام مطالعه و امکان‌سنجی ساخت بیمارستان ۱۰ تختخوابی مراوه تپه در سال ۱۳۸۷، ساخت ۲۵ خانه بهداشت و ۱۴ پایگاه بهداشت، انجام مطالعه بیمارستان جایگزین پنج‌آذر، ایجاد و تجهیز سیستم مکانیزه بخش‌های فنی، تخصصی انتقال خون توسط سازمان انتقال خون کشور در دستور کار مسوولان قرار گرفت.

پشتیبانی وزارت صنایع از تشکیل یک تیم حرفه‌ای فوتبال در سطح استان از سوی استانداری و سازمان تربیت بدنی، انجام مطالعه ساخت دهکده ورزش‌های ساحلی، ایجاد زیرساخت‌های پیست‌های سوارکاری، انجام مطالعه و ساخت مجتمع فرهنگی‌، توریستی و ورزشی ناهار‌خوران، ساخت سالن دو میدانی گرگان در سال ۱۳۸۷، ساخت دو مجموعه ورزشی بانوان در سال‌های ۱۳۸۷و ۱۳۸۸ و ساخت ۲۲ سالن ورزشی سقف کوتاه از مصوبات ورزشی این نشست بوده است.

بر اساس این گزارش، همزمان با دور دوم سفر رییس‌جمهوری به استان گلستان طرح‌هایی به بهره‌برداری رسید که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

فروشگاه ‌اتکای گلستان

همزمان با دومین روز سفر رییس جمهوری و هیات دولت به گلستان، کلنگ ساخت بزرگ‌ترین فروشگاه اتکای استان توسط وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با حضور خانواده‌های معزز شهدا در گرگان به زمین زده شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور در این مراسم، گفت: تجهیز، نوسازی، ایجاد و ساخت فروشگاه‌های جدید اتکا با هدف دسترسی آسان کارکنان و خانواده‌های نیروهای مسلح برای تامین اقلام مصرفی و غیرمصرفی مورد نیاز دنبال می‌شود.

براساس این گزارش، فروشگاه بزرگ اتکای گرگان به نام سردار شهید «امیر اسدی» در زمینی با یک‌هزار و ۶۰مترمربع در دو طبقه و زیربنای ۲هزار و ۵۰۰متر مربع ساخته خواهد شد.

برای این فروشگاه که قرار است طی مدت ۹ تا ۱۲ ماه ساخته و بهره‌برداری شود، حداقل ۲۰میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

محل ساخت این فروشگاه که قادر است ۵۳درصد از کارکنان نیروهای مسلح، اعم از شاغل و بازنشسته در شهر گرگان را تحت پوشش قرار دهد در خیابان شهید بهشتی جنب بانک ملت شعبه امام خمینی (ره) مقابل اداره کل راه و ترابری استان گلستان است.

کارخانه سیم و کابل نگین

در این سفر همچنین یک واحد تولیدی صنعتی با نام «سیم و کابل نگین» با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن در شهرک صنعتی آق قلا استان گلستان به بهره‌برداری رسید.

وزیر صنایع و معادن کشور، به هنگام افتتاح این واحد تولیدی، موقعیت جغرافیایی و اقلیمی استان را برای توسعه صنعت و معدن بسیار مناسب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که در سفر دوم طرح‌های صنعتی خوبی به تصویب هیات دولت برسد تا شاهد شکوفایی صنعت در استان باشیم.

واحد تولیدی «سیم و کابل نگین» با سرمایه‌گذاری ۱۳میلیارد ریال، انواع سیم‌های افشان و کابل هوایی برق را با استفاده از توان ۱۲نیرو و ظرفیتی بالغ بر چهارهزار تن در سال تولید می‌کند.

ساختمان اداری کانون پرورش فکری

ساختمان اداری مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان نیز در این سفر با حضور وزیر تعاون افتتاح شد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان در مراسم افتتاح این طرح، گفت: امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان دارای ۱۱مرکز ثابت فرهنگی و هنری و ۳ مرکز (پستی و سیار و مرزی) است که چهار مرکز فرهنگی و هنری آن (گرگان۲، گنبد۲، گمیشان و رامیان) در دولت نهم به ثمر رسیده است.

وی گفت: این ساختمان با یک‌هزار و ۳۰۰مترمربع زمین و ۶۰۰مترمربع بنا و اعتبار ۲میلیارد ریال ساخته شده است.

ساخت اولین فرهنگسرای کودک و نوجوان

همزمان با دومین سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان گلستان عملیات اجرایی اولین فرهنگسرای کودک و نوجوان این استان نیز با حضور وزیر آموزش و پرورش در گرگان آغاز شد.

وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز ساخت این فرهنگسرا با اشاره به اهمیت جایگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه فرهنگی کشور، اقداماتی نظیر ساخت فرهنگسرای ویژه کودکان و نوجوانان را تحسین کرد.

این فرهنگسرا در زمینی به مساحت دوهزار و ۷۰۰مترمربع و با زیربنای دوهزار و ۵۰۰مترمربع در ۳طبقه در ویلاشهر گرگان ساخته می‌شود.

براساس اعلام روابط عمومی کانون گلستان، برای ساخت این فرهنگسرا اعتبار ۱۰میلیارد ریالی پیش‌بینی شده که تاکنون یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال از این اعتبار جذب شده است.

اولین فرهنگسرای کودک و نوجوان در گلستان امکاناتی نظیر سالن نمایش ۳۰۰ نفره، کتابخانه مرجع برای استفاده استادان، دانشجویان و کودکان و نوجوانان، کتابخانه کودک و نوجوان، کافی‌نت، کارگاه‌های عکاسی، سفال، نقاشی، انیمیشن، ظریف بری، فیلمسازی، بازی‌های محلی، اتاق بحث، نجوم و فضای رو باز برای قصه‌گویی و کانون زبان در ۳طبقه خواهد داشت.

ایستگاه پمپاژ و کانال‌های سد بوستان گنبد

ایستگاه پمپاژ و کانال‌های اصلی و فرعی سد بوستان (گلستان ۲) گنبدکاووس نیز با حضور رییس‌جمهوری و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

برای ساخت ایستگاه پمپاژ و کانال‌های اصلی و فرعی این سد که عملیات اجرایی آن از سال ۸۴ آغاز شد، ۱۷۰میلیارد ریال از تسهیلات بانک توسعه اسلامی و منابع ملی هزینه شده است.

با بهره‌برداری از این ایستگاه و کانال‌های اصلی و فرعی سد بوستان، چهار هزار و ۲۰۰هکتار از اراضی بالا دست این سد از دیم به آبی تبدیل می‌شود.

حجم آب قابل تنظیم این طرح ۲۸میلیون مترمکعب در سال پیش‌بینی شده است.

طول کانال‌های اصلی بتنی یک هزار و ۸۵۰متر و قطر آن یک هزار و ۶۰۰میلی‌متر و طول کانال‌های فرعی آب رسان یک هزار و ۵۰۰متر است.

طول کانال‌های درجه یک ۲۲کیلومتر، درجه دو ۳۱کیلومتر و درجه‌های سه و چهار نیز ۲۹۰کیلومتر آماده شده است.

نخستین کارخانه فرآوری تولید ید

نخستین کارخانه فرآوری تولید ید در کشور با حضور علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن در شهرستان آق‌قلا در استان گلستان آغاز به کار کرد.

با راه‌اندازی این کارخانه، ایران به جمع ۸ کشور تولیدکننده ید در جهان پیوست.

برای ساخت این کارخانه با ظرفیت تولید اسمی سالانه ۶۵تن، بیش از ۵۲میلیارد ریال هزینه شده که ۸۰درصد آن از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی و ۲۰درصد نیز از محل تسهیلات طرح‌های زودبازده تامین شده است.

با آغاز بهره‌برداری از این کارخانه، ارزش افزوده بیش از ۲۰هزار دلار ایجاد شده است.

براساس این گزارش، برای فعالیت کارخانه ید استان گلستان، پنج حلقه چاه استخراج ید به عمق ۸۵۰ تا ۱۱۵۰ متر حفر شده است.

این کارخانه با اشتغالزایی ۶۵ نفر در زمینی به وسعت ده هکتار بنا شده است.

مدیر کارخانه در مراسم بهره‌برداری همچنین اعلام کرد: برای افزایش ظرفیت تولید ید کارخانه از ۶۵تن به ۱۳۰تن، طرح توسعه معدن و ساخت کارخانه فرآوری، در دست بررسی است.

دانشگاه جامع گلستان

در این سفر با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، دانشگاه جامع گلستان رسما فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه از جمله مصوبات دور اول سفر رییس‌جمهوری به استان گلستان در بخش آموزش عالی بوده است.

دانشگاه جامع گلستان در حال حاضر با سه دانشکده علوم پایه، علوم انسانی و دانشکده فنی و مهندسی علی‌آباد کتول کار خود را آغاز کرده و راه‌اندازی دانشکده‌های هنر و معماری، فن‌آوری اطلاعات و مهندسی فن‌آوری از دیگر برنامه‌های آتی دانشگاه جامع گلستان است.

مجموعه ورزشی غدیر

همچنین با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی کشور، مجموعه ورزشی غدیر (جانبازان) در گرگان مرکز استان گلستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این مجموعه ورزشی در زمینی به مساحت ۷هکتار و با اعتبار ۱۰میلیارد ریال ساخته شده و دارای استخر، سونا، جکوزی، چمن مصنوعی، زمین فوتبال، زمین تنیس خاکی و سالن ورزشی سرپوشیده چند منظوره است.

استخر این مجموعه اولین استخر مربوط به اداره کل تربیت بدنی استان گلستان است.