مشهد- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: رییس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد از افزایش ۱۰درصدی قیمت زعفران (پوشال و سرگل) در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

غلامرضا میری افزود: قیمت فعلی هر کیلوگرم زعفران پوشال معمولی و سنگین (سر گل درجه یک) یک‌میلیون و ۷۵۰هزار تا یک‌میلیون و ۹۵۰هزار تومان است.

به گفته وی قیمت زعفران دسته نیز در هر کیلو ۵۰هزار تومان افزایش داشته که رشدی ۳ تا ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی علت افزایش قیمت زعفران را، حضور انبوه زائران نوروزی در مشهد، عدم عرضه زعفران از سوی تولیدکنندگان از ۲۵اسفندماه تاکنون و مصرف بالای این محصول عنوان کرد و گفت: در این مدت عرضه و تقاضا همخوانی نداشته و از این رو شاهد بالا رفتن قیمت زعفران شده‌ایم.

وی اظهار کرد: با عرضه زیاد زعفران به بازار احتمال بازگشت این قیمت‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه بازارهای اروپایی با قیمت فعلی زعفران ایران را خریداری نمی‌‌کنند، گفت: تاثیر سرمازدگی و برودت هوا در زمستان سال گذشته نیز شایعه است.

رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات نیز با بیان اینکه براساس نظر کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی،

سرما و یخ‌زدگی زمستان سال گذشته و خشکسالی امسال به‌طور متوسط ممکن است باعث کاهش تولید زعفران در سال آتی شود، افزود: پیش‌بینی این کاهش تولید باعث شده که در حال حاضر نسبت به پایان سال ۸۶ حدود ۱۰درصد افزایش قیمت این محصول در بازار دیده شود.

علی شریعتی مقدم افزود: تا قبل از شروع سال جدید قیمت‌ها تا حدود یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان کاهش یافته بود که مجددا با سرمازدگی و شروع بحث خشکسالی و محدودیت عرضه بازار نسبت به تقاضا، با سیر صعودی قیمت این محصول

مواجه شده‌ایم به طوری که در حال حاضر قیمت این محصول در بازار به دومیلیون و یکصد هزار تومان رسیده و ممکن است این افزایش قیمت ادامه پیدا کند.