ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر گفت: طبق برآورد صورت گرفته در پرونده‌های تخلف و تجاوز ۴۵سال گذشته این اداره‌کل، سالانه حدود یک متر، مرز جنگل‌های غرب مازندران پسروی داشته است.

بهزاد انگورج با اعلام خبر فوق با بیان اینکه مساحت تخریب و تجاوز در این مدت به نزدیک ۱۰هزار هکتار رسیده است، افزود: براساس محاسبه صورت گرفته در حال حاضر مرز مشترک منابع طبیعی با اراضی اشخاص سه هزار و ۱۰۰کیلومتر است که با سیم خاردار قابل‌تشخیص است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر با اشاره به اینکه با نصب بنچ مارک تمامی مرز مشترک منابع طبیعی با زمین‌های اشخاص تثبیت می‌شود، ادامه داد: تثبیت مرز اشخاص و منابع طبیعی از سال ۸۵ در مناطق کلاردشت و کجور آغاز شده است.

انگورج افزود: در سفر دوم هیات دولت به استان مازندران مبلغ ۱۰۰میلیارد ریال برای ساخت بنچ مارک در سطوح دو هزار کیلومتر پیشنهاد شده است.

وی هزینه نصب هر بنچ مارک را حدود ۵۰میلیون ریال دانست و خاطرنشان کرد: این رقم در مقابل مراقبت و نگهداری زمین‌ها، اندک و طول عمر بهره‌برداری آن بیشتر است. مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر، ویژگی نصب بنچ مارک را قابل‌تشخیص بودن آن برای ماموران منابع طبیعی و عدم‌نیاز به نقشه‌برداری مجدد اعلام و اظهار کرد: با ساخت بنچ مارک رابطه بین محیط جنگل و بافت روستایی تقویت و از تخریب و تجاوز جلوگیری می‌شود.

براساس این گزارش، مساحت جنگل‌های غرب مازندران هم‌اکنون ۳۳۰هزار هکتار است که بیش از ۶۰۰هزار هکتار جنگل و مرتع در غرب این استان وجود دارد.