دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک‌رفتار: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش چشمگیر صادرات محصولات دامی و باغی استان به خارج از کشور طی سال گذشته خبر داد. مهندس جلال گلچین افزود: درآمد حاصل از صادرات «زردآلوی خشک» استان به کشورهای خارجی طی این مدت به رقم قابل توجه یک میلیون و یکصد هزار دلار رسیده است.

وی با اشاره به این مطلب که صادرات زردآلوی خشک در مقایسه با سال قبل آن به میزان ۷۹۴ درصد افزایش داشته، گفت: میزان صادرات این محصول، به هشت برابر میزان وزنی سال ۸۹ ارتقا یافته و تلاش بر این است با ایجاد زمینه برای بازاریابی‌های دیگر، این روند در سال جاری نیز تداوم یابد.

وی با اشاره به افزایش ۲۹۰ درصدی صادرات روده، شکمبه و دیگر محصولات آلایشی بخش دامی به خارج از کشور طی سال گذشته گفت: با توجه به این امر که صادرات این محصول به نسبت سال قبل آن به سه برابر میزان وزنی افزایش یافته، از این راه ۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده و می‌تواند در شکوفایی بخش تولیدات دامی استان نقش مثبتی را ایفا کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان همچنین با اشاره به روند صعودی صادرات محصولات لبنی تولیدی استان به خارج از کشور طی سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن گفت: میزان صادرات این محصولات افزایش ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد که از محل فروش خارجی این محصولات، ۱۳ میلیون دلار ارز وارد کشور شده است. مهندس گلچین افزایش میزان صادرات محصول سیب درختی از استان به خارج از کشور را نیز طی این مدت ۱۴۶ درصد اعلام کرد و افزود: از محل صادرات این محصول به خارج از کشور، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار درآمد ارزی نصیب کشور شده است.

وی همچنین ارزش کالاهای کشاورزی صادر شده از طریق گمرکات استان را طی سال گذشته، ۲۳۸ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این میزان درآمد در مقایسه با سال قبل آن ۳/۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. وی گفت: سال گذشته سهم آذربایجان شرقی از صادرات محصولات کشاورزی کشور ۲/۶ درصد بوده که در مقایسه با سال ۸۹ افزایش داشته است.