دنیای اقتصاد ـ ‌کرمان ـ مجید نعمت‌الهی: سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: پنج طرح بزرگ صنعتی در سال‌جاری با سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومان در استان کرمان به بهره‌برداری می‌رسد که زمینه اشتغال دو هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم در استان، فراهم خواهد شد. محمد عابدی‌نژاد افزود: این طرح‌ها شامل کنسانتره‌سازی شهرستان‌های سیرجان و زرند، کارخانه زغالشویی پابدانا، کارخانه کک‌سازی زرند و کارخانه فولاد بردسیر است که تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

وی خاطرنشان کرد: با افتتاح این پنج طرح بزرگ صنعتی در استان کرمان، صنعت و معدن استان سال پر رونقی خواهد داشت. عابدی‌نژاد با اشاره به اینکه طرح‌های کنسانتره‌سازی شهرستان‌های سیرجان و زرند با سرمایه‌گذاری هر کدام به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال آماده افتتاح است، بیان کرد: ظرفیت هر کدام از این طرح‌ها دو میلیون تن است که در مجموع چهار میلیون تن کنسانتره آهن به ظرفیت کشور اضافه می‌شود و بهره‌برداری از این واحدها برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، درباره اولین واحد کک‌سازی بخش غیردولتی در کشور در استان کرمان نیز گفت: این واحد با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن تولید کک متالوژی و سرمایه‌گذاری حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در شهرستان زرند به بهره‌برداری می‌رسد و زمینه اشتغال ۵۵۰ نفر را فراهم می‌کند.

وی همچنین از افتتاح کارخانه زغالشویی پابدانا در تابستان سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: زغالشویی پابدانا با سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیارد ریال و ظرفیت یک میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد که برای ۸۲ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

به گفته عابدی‌نژاد، کارخانه فولاد شهرستان بردسیر نیز به عنوان نخستین کارخانه فولاد‌سازی استان کرمان در اواخر سال‌جاری با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت حدود ۸۰۰ هزار تن فولاد افتتاح می‌شود.