دنیای‌اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: باید اقتصاد ایران را از اقتصاد مار و پله‌ای نجات داد و با هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی زمینه پویایی اقتصاد را فراهم کرد. دکتر پدرام سلطانی در اجلاس اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور که در کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: فضای کسب‌وکار و تجارت ما به بازی مار و پله شبیه است؛ زیرا عده‌ای از فعالان اقتصادی به سختی خود را به جایی می‌رسانند، اما به دلیل برخی قوانین ناصحیح و تصمیم‌گیری‌های آنی و شوک‌هایی که وارد می‌شود با شکست مواجه می‌شوند و عده‌ای دیگر به دلایلی نظیر خوش شانسی در یک شب به همه چیز می‌رسند.

وی همچنین با تقسیم محیط کسب‌وکار به دو بخش محیط کلان و محیط خرد گفت: در محیط کلان، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی امکان تاثیرگذاری بر اتفاقات درون محیط را ندارند و فقط می‌توانند تا حدی آن را کنترل کنند، اما محیط خرد در اختیار فعالان اقتصادی است.

وی مشکلات اقتصادی کنونی کشور را غیرقابل انکار دانست و ادامه داد: بخشی از این مشکلات ناشی از سیاست‌های کلان اقتصادی و بخش دیگر نیز ناشی از نگاه غیرحرفه‌ای فعالان بخش خصوصی ایران است. نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پیشینه طولانی دادوستد در کشور و خصوصا استان کرمانشاه یادآور شد: متاسفانه در کشور عمدتا در فضای کسب‌وکار هنوز از همان روش‌های قدیمی استفاده می‌شود و آن‌طور که باید به استفاده از علم و دانش و مدیریت در فضای کسب‌وکار توجه نمی‌شود. وی افزود: در فضای کسب‌وکار امروزی، مدیریت در صدر منابع قرار گرفته که با دانش روز آینده بازار را پیش‌بینی کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کند.

وی گفت: بخشی از این ضعف به دولت برمی گردد که باید با ایجاد مدارس کسب‌وکار این نقیصه را جبران کند و بخشی هم به بنگاه‌های اقتصادی ما برمی گردد که نگاه به آینده و دید حرفه‌ای ندارند. سلطانی افزود: در قوانین اخیر باز تعریفی از جایگاه تشکل‌ها و اتاق بازرگانی صورت گرفته است.