دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: رییس اتاق ایران گفت: باید شک‌های شگفت‌انگیز از اقتصاد کشور حذف شوند. دکتر محمد نهاوندیان در اجلاس روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور که به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اظهار کرد: تحقق این شعار جز با همدلی بین مسوولان دولتی و دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی میسر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در این سال کار و سرمایه ایرانی باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد، گفت: این به معنای افزایش دخالت دولت نیست و برعکس باید در این سال وظایف دولت کمتر شود.

نهاوندیان گفت: در این سال واحدهای تولیدی باید نقش آفرینی و آزادی عمل بیشتری داشته باشند و اگر مشکلی بود از حمایت‌های دولتی برای رفع آن استفاده شود.

وی افزود: دولت و بخش خصوصی هر کدام اهدافی را دنبال می‌کنند و بین این دو هدف، لزوما تعارض نیست. باید به این نقطه برسیم که دولت به دنبال راهکار برای حل مشکلات بخش خصوصی باشد.

نهاوندیان ادامه داد: بهترین حمایتی که دولت می‌تواند انجام دهد این است که شرایطی ایجاد کند تا مدیران اقتصادی و فعالان بخش خصوصی بتوانند برنامه‌ریزی کنند. باید این شک‌های شگفت‌انگیزی که با آن مواجه ایم را از اقتصاد کشور حذف کنیم، زیرا در این شرایط واحدهای اقتصادی نمی‌توانند برنامه‌ریزی صحیحی برای آینده داشته باشند.

وی افزود: همه باید کمک کنیم نوعی ثبات نسبی در اقتصاد کشور ایجاد شود که در این زمینه، سیاست‌های کلان اقتصادی تاثیرگذاری بالایی دارد.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت ممتاز استان کرمانشاه به لحاظ توسعه تجارت با عراق، گفت: سال گذشته حدود ۵۰ درصد صادرات کشور به عراق از مرزهای این استان انجام شد که بیانگر جایگاه ممتاز این استان است.

وی با بیان اینکه در رابطه با تجارت با عراق هنوز مشکلات متعددی وجود دارد، گفت: این مشکلات باید مرتفع شود که به این دلیل تسهیل تجاری در دستور کار اتاق قرار گرفته و در اتاق مشترک ایران و عراق برنامه این است که با حضور فعال استان‌های مرزی موانع برطرف شوند.

وی گفت: باید در کنار توسعه تجارت با عراق، سرمایه‌گذاری‌های مشترکی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و شهرک‌های مرزی با سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد شوند، زیرا تنها راه ایجاد امنیت پایدار همین سرمایه‌گذاری‌های مشترک است.