دنیای اقتصاد ـ کرمان ـ‌ مرجان ضیایی: رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: بر این اساس باید همه نگاه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در سال جدید به تولید ملی معطوف شود. مهندس محسن جلالپور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به شرایط خاص کشور در مقطع کنونی بر ضرورت استفاده از تمام توان و ظرفیت کشور برای تحقق این هدف تاکید کرد و افزود: در صورت فراهم شدن زمینه مساعد فعالیت و همراهی دولت با بخش خصوصی، فضای رقابتی و شفاف در عرصه تولید ملی به وجود خواهد آمد و بهره‌وری نیز ارتقا خواهد یافت.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد: تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در همه بخش‌ها محقق شود و رسانه‌ها نیز با رصد کردن فضای تولید ملی و اطلاع رسانی دقیق از نیازها، چالش‌ها و دستاوردها، ارائه تحلیل‌های اقتصادی و تاکید بر پاسخگویی مسوولان در تحقق این آرمان ملی همراهی کنند.

برنامه‌های پارلمان بخش خصوصی کرمان

محسن جلالپور در ادامه به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های پارلمان بخش خصوصی در استان کرمان پرداخت و گفت: با توجه به نقش اصلی و عمده بخش خصوصی در ارتباط با تحقق اهداف سال تولید ملی و نقش محوری اتاق بازرگانی به عنوان رابط بخش خصوصی و دولت، پیگیری و تلاش برای ایجاد هماهنگی و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای دستیابی به اهداف مورد نظر، دستور کار اصلی اتاق بازرگانی کرمان در سال جاری خواهد بود.

وی با اشاره به تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، پرداختن به این موضوع به عنوان بستر شکوفایی تولید ملی و رصد کردن فضای کسب و کار برای رفع موانع و حرکت به سمت بهبود فضا را از دیگر اهداف اتاق کرمان عنوان کرد و افزود: جلسات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استان به صورت جدی دنبال خواهد شد و در اولین نشست سال جاری، دبیرخانه شورا، برنامه زمانبندی جلسات را تدوین خواهد کرد.

مهندس جلالپور در ابعاد اجرایی هم ۴ برنامه پیگیری طرح‌های تامین آب، طرح‌های فولاد، در اولویت قرار دادن جذب سرمایه‌گذار و توجه جدی به گردشگری و فرش استان را از مهم‌ترین برنامه‌های بخش خصوصی استان کرمان در سال ۹۱ برشمرد و خاطرنشان کرد: در هر یک از این زمینه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای تبیین نیازها و معرفی ظرفیت‌ها، به نگرانی‌ها و موانع پیش روی بخش خصوصی برای حضور فعال در عرصه اقتصادی استان پرداخته خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان در ادامه برگزاری همایش‌های مرتبط با محورهای فعالیت، اعزام و دعوت هیات‌های داخلی و خارجی، گسترش فعالیت کمیته مسائل تحریم برای بررسی، تصمیم‌گیری و ارائه راهکار در خصوص موارد مرتبط، تلاش برای ارتقای جایگاه بخش خصوصی کرمان در کشور، تداوم سفرهای شهرستانی هیات نمایندگان اتاق و تشکیل کار گروه توسعه در هر یک از شهرستان‌های استان را هم شمار دیگری از برنامه‌های اتاق کرمان در سال ۹۱ برشمرد.

جلالپور با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه‌گذار و با اشاره به موفقیت‌های اتاق کرمان در این زمینه در سال گذشته، از

برنامه‌ریزی برای دعوت از سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف به کرمان و نیز اعزام سرمایه‌گذاران کرمانی به کشورهای عراق، چین و سایر کشورها خبر داد و افزود:در زمینه مسائل مربوط به آب کشور، مسوولیت اصلی با تشکیل کمیته کشوری آب به اتاق کرمان محول شده و طرح‌های مورد نظر در حال پیگیری است و به صورت همزمان بهینه‌سازی مصرف آب در استان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین از برگزاری همایش بین‌المللی ارگ بم در آبان ماه سال جاری در کرمان خبر داد و گفت: این همایش با حضور صاحبنظران ایرانی و خارجی و در سطح بالایی برگزار خواهد شد و در آن به بازسازی ارگ بم و حمایت از این بنای تاریخی به عنوان اصلی ترین جاذبه گردشگری استان کرمان پرداخته خواهد شد.

مهندس جلالپور در ادامه از توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان و ایجاد بازار منطقه‌ای برای این محصولات و توسعه کشت گلخانه‌ای کرمان در ۱۰ نقطه استان (هر کدام به وسعت ۵۰ هکتار) هم سخن گفت و با اشاره به راه‌اندازی دفاتر نمایندگی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان در ۴ شهرستان سیرجان، رفسنجان، بم و جیرفت یادآور شد: با فراهم شدن شرایط، در سایر مناطق استان هم نمایندگی‌های اتاق بازرگانی راه‌اندازی می‌شود.