علی نظری

در حالی که مصرف بنزین طی ایام نوروز در استان هرمزگان ۳۲ درصد افزایش یافته

آمار اعلام شده درباره میزان مسافران نوروزی این استان از رشد ۵۵۰ درصدی حکایت دارد آماری که درباره مسافران نوروزی استان هرمزگان اعلام شده حکایت از ورود ۹ میلیون مسافر به استان؛ یعنی بیش از ۶ برابر جمعیت فعلی استان دارد که با استناد به این آمار جمعیت نوروزی استان هرمزگان ۵۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

اما طبق گزارش شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف بنزین در این استان طی این مدت نسبت به روزهای معمولی سال فقط ۳۲ درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب با توجه به آمار مصرف سوخت که علی‌القاعده باید ارتباط مستقیمی با حجم مسافرت‌ها داشته باشد، درباره ۶ برابر شدن جمعیت نوروزی استان هرمزگان شک و تردیدهایی وجود دارد.

از اواسط دولت نهم تاکنون در هرمزگان هر ساله مسوولان مربوطه پس از پایان تعطیلات نوروزی آماری ارائه می‌کنند که هر چند حدس و میزان رشد این آمار با توجه به کلیشه‌ای بودن آن برای اغلب مردم راحت و آسان است، اما از طرفی دیگر باور آن برای بسیاری دشوار است.

ارائه آمارهای عجیب و غریب تنها محدود به حوزه‌های اقتصادی و مالی یا اشتغال نیست و این پدیده متاسفانه می‌رود که در حوزه‌های اجتماعی نیز چالش‌های فراوانی را رقم بزند.

در سال‌های اخیر یکی از پدیده‌های جالب توجه اعلام آمار مربوط به سفرها در کشور است که با ترویج واحد شمارش «نفر سفر» وارد مرحله‌ای تازه شده است.

در هرمزگان نیز هر ساله و طی سال‌های مذکور به طور میانگین آمار مسافران نوروزی با رشد بیش از ۳۵ درصدی از طرف میراث فرهنگی اعلام شده در حالی که بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها و به ویژه بازاریان که ارتباطات گسترده‌تری با مسافران در ایام نوروز دارند، هر ساله نسبت به آمارهای اعلامی انتقاد دارند.

در داستانی قدیمی آمده است: داروغه‌ای متهمی را به تحمل هزار ضربه شلاق محکوم کرد و متهم بینوا در پاسخ گفت: «جناب داروغه! شما یا تا به حال شلاق نخورده‌اید یا نمی‌دانید هزارتا چند تا ست!.»

حالا اعلام ورود ۹ میلیون و ۵ هزار مسافر به استان هرمزگان در ایام نوروز نیز نشان می‌دهد احتمالا درک بزرگی این عدد برای استان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری هرمزگان چندان ساده نیست.

البته وقتی متولیان در شمارش تعداد کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای ایام نوروز در هرمزگان که یک عدد ساده دو رقمی است دچار تناقض‌های بسیار بزرگ می‌شوند، طبیعی است ارائه آمارهای میلیونی چندان مورد اعتماد واقع نمی‌شوند.

در این میان نکته بسیار مهم اینکه، پر شدن بازارهای استان از کالاهای بنجل و ارزان قیمت چینی و لطافت هوا که مهم‌ترین انگیزه سفر به استان است، کدام افتخار را در دل خود جای داده که به واسطه آن اعتماد عمومی باید با آمار و ارقام‌های آنچنانی، دستخوش آسیب جدی شود. بدیهی است اگر می‌توانستیم این آب و هوای مناسب موقت را از دستاوردهای خود قلمداد کنیم، باز اندکی این مسابقه مسافرسازی آماری برای استان توجیه داشت؛ اما ...

به هر حال به نظر می‌رسد روند تصاعدی دستگاه شمارشگر مسافران نوروزی در هرمزگان است که سال به سال از قدرت بیشتری برخوردار می‌شود و با توجه به رشد تقریبا ۳۵ تا ۴۰ درصدی هر ساله آن، قاعدتا باید تعداد مسافران نوروزی هرمزگان ظرف سه سال آینده چند برابر جمعیت کل کشور شود.

در این میان یک محاسبه ساده و سرانگشتی در برخی آمارها از جمله میزان افزایش مصرف سوخت، ضریب اشغال گردشگاه‌ها و اماکن اقامتی، مصرف نان و ... جای این پرسش را باقی می‌گذارد که مبنای ارائه آمار مسافران نوروزی با چه استدلالی همراه است که در هر بخش و شاخصی با چنین تناقض‌های آشکاری مواجه است. شاید تنها ذکر یک نکته بتواند مصداق بارزی باشد که از لابه‌لای این آمار بیرون زده است:

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان میزان افزایش مصرف بنزین در ایام نوروز نسبت به ایام معمولی را تنها ۳۲ درصد اعلام کرده است.

کاملا بدیهی است اگر به استان حدود یک و نیم میلیون نفری هرمزگان آنچنان که می‌گویند ۹ میلیون مسافر وارد شده باشد، میزان مصرف بنزین بدون احتساب جمعیت ساکنان آن باید دو تا سه برابر شود؛ مگر آنکه مسافران نوروزی هرمزگان از سیارات دیگری آمده باشند که خودروهایشان سوختی غیر از بنزین و CNG مصرف کند.

یک مصداق بارز دیگر اعلام پنج استان اول کشور در پذیرش مسافران نوروزی از سوی فرمانده انتظامی کشور است که به عنوان مثال وقتی وی در یک مصاحبه رسانه‌ای با اعلام نام پنج استان برتر در ورود گردشگران نوروزی، نامی از هرمزگان به میان نمی‌آورد این پرسش جدی مطرح است که اگر هرمزگان با بیش از ۹ میلیون نفر مسافر، استان برتر گردشگری نیست، پس احتمالا استان‌های برتر هر کدام حداقل بیش از ۱۰ میلیون گردشگر داشته‌اند که به نوعی کل جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد!

مگر از رهگذر فراوانی آمار مسافران نوروزی قرار است امتیاز خاصی نصیب استان شود که همه تلاش خود را به کار می‌بندیم تا هر سال بر تعداد ورود گردشگر نوروزی این چنین بیفزاییم که ساختار آماری استان در همه بخش‌ها و شاخص‌ها با تردید مواجه شود؟

فراموش نکنیم آنچه مهم است کیفیت خدمات‌رسانی، افزایش رضایتمندی و ارتقای شاخص‌های گردشگری هر سال نسبت به سال گذشته است، نه آمارهای متناقض و اغراق‌آمیز.