تصویب سند اشتغال استان، اختصاص تمامی فرصت‌های شغلی به نیروهای بومی، اختصاص هشت هزار ردیف استخدامی

و همچنین هزاران میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی از مصوبات مهم شورای اشتغال در هرمزگان بود دنیای‌اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: چهارمین دور از سفرهای استانی دولت به هرمزگان، مصوباتی در دو نشست شورای اشتغال و هیات دولت در برداشت.

معاون اول رییس‌جمهور در نشست مشترک خبری با استاندارهرمزگان با تاکید بر اینکه در دونشست شورای عالی اشتغال و جلسه هیات دولت، طرح‌ها و پیشنهادات بسیار مهمی برای هرمزگان به تصویب رسید، به ۵۸۳ مصوبه سفرهای قبلی هیات دولت به هرمزگان اشاره وخاطرنشان کرد: در مجموع ۴۴مصوبه از سفرهای پیشین اجرایی نشده بود که دراین سفر درباره آنها تصمیم‌گیری شد.

محمدرضا رحیمی افزود: بخشی از مصوباتی که تحقق نیافته بودند به‌دلیل نداشتن مجوز مصوبه ۲۱۵بود که مقرر شد مجوز تمامی آنها به صورت یکجا صادر شود. وی اضافه کرد:از سال ۸۴تا پایان سال گذشته ۸هزار و ۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای استان مصوب شده بود که پنج هزار میلیارد ریال آن تحقق یافته بود و دولت در این سفر مصوب کرد سه هزار و ۲۰۰میلیارد ریال باقیمانده را امسال در اختیار استان قرار دهد.

معاون اول رییس‌جمهور در تشریح مصوبات شورای‌عالی اشتغال ،هرمزگان را از موفق ترین استان‌های کشور و رده اول تا سوم کشور در ایجاد اشتغال معرفی و تصریح کرد:این استان ۵۰درصد بیش از تعهدش ایجاد اشتغال کرده است که این موفقیت نتیجه تدبیرمدیریت استاندار است.

وی از تصویب سند اشتغال استان در نشست شورای عالی اشتغال کشور خبرداد و یادآور شد: در این نشست۱۸۰میلیارد ریال برای پرداخت سود تسهیلات طرح‌های اشتغال‌زا، یکصد میلیارد ریال برای صندوق حمایت از سرمایه گذاری‌های کوچک برای تامین کسری وثایق تسهیلات و ۳۰۰میلیارد ریال وجوه اداره شده برای تعاونی‌های فارغ التحصیلان و زنان سرپرست خانوار و ۲۰۰میلیارد ریال نیز برای خرید و ساخت ۲۰فروند کشتی صیادی اختصاص یافت. به گفته رحیمی ،۲۰۰میلیارد ریال نیز برای طرح‌های پرورش ماهی و تبدیل و تکمیل کشاورزی ، ۵۰۰میلیارد ریال برای تسهیلات قرض الحسنه خوداشتغالی ،خانگی و کوچک و ۱۵۰میلیارد ریال نیز برای صندوق مهر امام رضا (ع) برای مشاغل خانگی و کوچک تصویب شد.

وی همچنین گفت: تسریع در تامین تسهیلات ارزی و ریالی طرح‌های آمایش صنعت و اختصاص باقیمانده تسهیلات از سال ۸۴تاکنون جهت بنگاه‌های زودبازده به مبلغ سه هزار میلیارد ریال برای طرح‌های صنعت و معدن در اختیار کارگروه اشتغال قرار می گیرد. رحیمی ادامه داد: در نشست هیات دولت نیز پیگیری مصوبات معوق سفرهای قبل در دستور کار قرار گرفت و در این راستا تکمیل ساختمان و تجهیز گمرک مجتمع بندری شهید رجایی، احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی سیریک، احداث و تجهیز بیمارستان ۹۶تختخوابی قشم مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: ساخت پنج سالن ورزشی کارگران در شهرهای بندرلنگه، میناب، پارسیان، حاجی‌آباد و بستک و تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در بشاگرد، خمیر، سیریک و بستک و کمک به ایجاد زیرساخت مراکز پرورش میگو و کشت

گلخانه‌ای در مسیر سد شمیل از دیگر مصوبات نشست هیات دولت بوده است. به گفته وی، تامین تسهیلات طرح جامع مقابله با بیماری «جارووک جادوگر» در سالجاری برای ریشه کن کردن این آفت و اختصاص ۴۰میلیارد ریال برای تکمیل پایانه مسافری بندرعباس و اجرای خط لوله گاز ساحلی از پارس جنوبی به هرمزگان و گازرسانی به ۹شهر هرمزگان تا پایان این دولت و در نظرگرفتن ۱۳۰ میلیارد ریال برای تامین آب ۱۳شهر و احداث سه سد مخزنی از دیگر مصوبات مهم نشست یاد شده بوده است.

رحیمی ادامه داد:در نظر گرفتن یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار برای احداث سه نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت یک‌هزار و ۲۰۰مگاوات برای تامین برق صنایع بزرگ و اختصاص ۲۴۰میلیارد ریال به صدا و سیمای مرکز خلیج‌فارس برای توسعه، تکمیل، تجهیز و افزایش پوشش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز در نشست هیات دولت به تصویب رسید.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین به مصوبات جدید این نشست نیز اشاره و اظهار کرد: با مصوبه هیات دولت، فرمانداری میناب به فرمانداری ویژه ارتقا یافت که به این ترتیب فرماندار آن معاون استاندار خواهد بود و امکانات بیشتری نیز در اختیار این شهرستان قرار خواهد گرفت. وی گفت: موظف شدن وزارت نیرو به تامین سریع آب و برق مسکن مهر و افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر در ابوموسی به میزان ۳۰۰میلیارد ریال و بومی محسوب شدن نیروهای کار مستقر در فاصله یکصد کیلومتری عسلویه از دیگر مصوبات جدید مورد اشاره معاون اول رییس جمهور بود.

تفویض صدور مجوز صید به شیلات استان و در نظر گرفتن هشت هزار ردیف استخدامی به گونه‌ای که تمامی پست‌های اداری استان دارای نیرو شوند نیز در نشست هیات دولت در هرمزگان به تصویب رسید. معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: در یکی دیگر از مصوبات کم‌سابقه در کشور ۱۵۰میلیارد ریال برای استمهال وام‌های کشاورزی، ۱۵۰میلیارد ریال برای عمران روستایی و ۳۰۰میلیارد ریال نیز برای عمران شهری در اختیار استاندار قرار می‌گیرد.