دنیای اقتصاد - همدان - شهناز محمدی: مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: طرح‌های بهسازی روستایی در استان همدان از سال ۸۵ با ۸۱ هزار و ۴۳ واحد روستایی با اعتبار ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال شروع شد که در این مدت بیش از ۶۸ هزار واحد متقاضی موفق به عقد قرارداد با سیستم بانکی شدند. مهندس حسن ظفری با اعلام این مطلب افزود: از تعداد ۶۸ هزار واحد که موفق به عقد قرارداد با سیستم بانکی شده‌اند ۵۷ هزار واحد مسکونی موفق به اخذ پایان کار شدند و به ازای ساخت آنها ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی به صورت ۱۰۰در صد هزینه شده است.

ظفری افزود: از کل سهمیه بهسازی استان ۱۱ هزار واحد معادل ۱۴ درصد در حال ساخت و ۱۳ هزار واحد در شرف تشکیل پرونده و معرفی به بانک هستند.

وی با بیان این مطلب که تمام روستاهای استان یا دارای طرح‌های هادی روستایی هستند یا دارای تعیین محدوده روستایی هستند، تصریح کرد: تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان که معادل ۹۴۸روستا بوده دارای طرح‌های هادی روستایی هستند و همچنین ۱۲۷ روستای زیر ۲۰ خانوار استان نیز دارای طرح تعیین محدوده هستند.

ظفری با اشاره به اینکه طرح هادی از سال ۶۳ در استان پایه گذاری شده، گفت: در ۴۲ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان، معادل ۴۰۱ روستا عملیات فاز ۱ اجرای طرح هادی شروع شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یکی از سیاست‌های دولت مبتنی بر توسعه اقتصادی را صدور سند مالکیت برای روستاها دانست و گفت: در برنامه دوم توسعه صدور سند مالکیت، ۱۵۰روستای همدان از ۹۴۸روستا دارای سند ثبتی شدند و در برنامه سوم توسعه ۲۸ هزار و ۲۰۴جلد سند مالکیت روستایی در استان صادر شد و در برنامه چهارم نیز بیش از ۵۲۳ روستا دارای سند ثبتی و ۹۲ هزار و ۵۶۱جلد سند مالکیت شدند.

ظفری افزود: ۱۲۳ هزار و ۳۹۵جلد سند روستایی نیز در ۷۲۳روستای بالای ۲۰ خانوار استان صادر شده و ۲۴ درصد باقیمانده روستاهای فاقد سند ثبتی در سال ۹۱ اجرایی خواهد شد.

وی در مورد مسکن مهر شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان نیز گفت: در سال‌های ۸۹ و ۹۰ سهمیه مسکن مهر استان ۵ هزار و ۶۰۷ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است که ۲ هزار واحد در سفر اول معاون اول رییس‌جمهور افتتاح شده و ۸۰۵ واحد دیگر به صورت متمرکز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

ظفری تسهیلات اختصاص یافته به این تعداد مسکن مهر را بیش از ۱۲۸ میلیارد تومان قرارداد با سیستم بانکی اعلام کرد و گفت: برای ساخت ۸۰۵ واحد مسکن مهر با آورده متقاضی بالغ بر ۸۴۱ میلیارد ریال هزینه شده و هفت هزار و ۴۲۵ واحد پروانه صادر شده است. وی همچنین اضافه کرد: در دهه فجر سال‌جاری ۲۷ طرح بهسازی عمران روستایی در استان با اعتبار ۶۴ میلیارد به بهره‌برداری رسید که ۸ هزار و ۷۳۹ خانوار از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند شده‌اند.