دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و حمایت‌های مسوولان استان جهش اعتباری خوبی را در سال ۹۰ نسبت به سال گذشته شاهد بودیم. مهندس محمدعلی فرامینی با اعلام این مطلب گفت: در سال‌جاری بیش از ۲/۲ برابر اعتبار سال ۸۹ با تلاش و حمایت دولت، استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و با بیش از ۱۲۰ درصد افزایش جذب شد که جهش بزرگی است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان؛ با جهش اعتباری صورت گرفته در سال‌جاری اعتبار آب شرب روستاهای استان تاکنون ۴۱۰ میلیارد ریال بوده است؛ در حالی که این میزان در سال گذشته ۱۹۷ میلیارد ریال بود.

وی با بیان اینکه نتیجه این رشد اعتبارات سال آینده مشخص خواهد شد، افزود: طبعا با این تحول بزرگ اعتباری شاهد تحول

آب رسانی در سطح استان در نیمه اول سال آینده خواهیم بود.

وی اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌هایی که در حال انجام است این شاخص اعتباری در سال‌جاری باز هم ارتقا پیدا کند.

فرامینی با اشاره به سفرهای هیات دولت به استان گیلان گفت: طی ۳ سفر هیات دولت به استان گیلان ۷ مصوبه در حوزه آب شرب و فاضلاب روستاها به تصویب رسید که با این مصوبات راه خوبی برای تحول آبرسانی روستایی و همچنین طرح‌های فاضلاب باز شد.

وی افزود: از این تعداد ۵ مصوبه به اندازه ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و ۲ طرح دیگر نیز تاکنون پیشرفت خوبی دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان با اشاره به مصوبات این سفرها گفت: در سفر دوم دولت اجرای فاضلاب روستایی در دستور کار قرار گرفت که اجرای این طرح تاکنون پیشرفت ۸۷ درصدی را شاهد بوده است.

وی با اظهار امیدواری از اینکه طی ماه‌های آینده شاهد به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های فاضلاب روستایی باشیم، افزود: با بهره‌برداری این طرح‌ها برای اولین بار روستاهای گیلان به سامانه‌های جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب مجهز خواهند شد.

فرامینی ادامه داد: همچنین طرح جامع آبرسانی به یک هزار روستا نیز که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی کشور است با پیشرفت بالای ۴۹ درصد در حال اجرا است که امیدواریم با این گشایش اعتباری صورت گرفته بتوانیم تمامی روستاها را از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند کنیم.

وی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته طی ۶ ماه اخیر توانسته‌ایم عملیات اجرایی آبرسانی به حدود ۷۵ روستا را با ۱۵ هزار و ۴۰۰ خانوار به اتمام برسانیم و این طرح‌ها به مناسبت دهه فجر افتتاح می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان در ادامه گفت: برای آبرسانی به این روستاها ۵۴۰ کیلومتر لوله‌گذاری صورت گرفته یعنی به طور میانگین بین ۳ تا ۴ کیلومتر در روز لوله‌گذاری انجام شده و برای این مهم ۱۴ حلقه چاه و ۶ دهنه چشمه نیز بهسازی شده تا تمامی نیاز‌های آبی این روستاها تامین شود.

فرامینی افزود: هم‌اکنون ۴۰۲ روستا در حال اجرای عملیات آبرسانی است که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان، ۶۶ روستا از ۱۰۲۶ روستا تاکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

فرامینی در خصوص استفاده از منابع آب سطحی در استان نیز گفت: طرح آزمایشی استفاده از منابع آب دریایی که با عملیات فرآیندی آب شور را تبدیل به آب شیرین می‌کند نیز به زودی مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار خواهد گرفت و امیدواریم بیش از پیش بتوانیم از منابع آبی خزر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با استفاده از این ظرفیت و بهره‌برداری از طرحی که برای نخستین بار در شمال کشور و با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان انجام شده روزانه ۱۵۰۰ مترمکعب آب شرب سالم برای ۱۵۰۰ خانوار تولید خواهد شد.

فرامینی در پایان ضمن درخواست از روستاییان برای پرداخت به موقع آب‌بها خاطرنشان کرد: سرجمع اعتبارات در بخش آب و فاضلاب روستایی ۴۳۱ میلیارد ریال است.