دنیای‌اقتصاد- زنجان- اسدا... قربان‌زاده: اولین واحد پیشرفته محصولات «پرلیت» کشور در زنجان توسط طراحان و مهندسان داخلی به بهره‌برداری رسید. در مراسم افتتاح این واحد که استاندار زنجان و جمعی از مسوولان استانی حضور داشتند، استاندار زنجان با اشاره به استفاده از محصول تولیدی پرلیت این شرکت در صنایع گوناگون، افزود: محصولات شرکت پرلیت می‌تواند برای مصارف گوناگون بخش صنعتی و کشاورزی کاربرد داشته باشد. دکتر محمد رئوفی‌نژاد، ارزان، سبک و مقاوم بودن را سه مزیت برتر استفاده از سنگ پرلیت عنوان کرد و افزود: این محصول تولیدی می‌تواند به عنوان یکی از مصالح ساختمانی به لحاظ کیفیت مناسب و مطلوب دارای کاربرد باشد.

پرلیت در ایران ناشناخته مانده بود

در ادامه مدیرعامل کارخانه پرلیت زنجان، با بیان اینکه این محصول دارای قابلیت مطلوب و باکیفیت برای مصارف گوناگون است، افزود: این سنگ یک سنگ آتشفشانی بسیار مطلوب برای مصارف گوناگون است و تا به امروز در ایران شناخته نشده بود. طاها بیات، تولید روزانه محصول خام این شرکت را ۵۵۰ تن اعلام کرد و گفت: روزانه نزدیک به ۵ تن تولید پخته این شرکت است که در آینده با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی مدون سطح تولید شرکت را ارتقا خواهیم داد.

وی در ادامه با بیان اینکه این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۵هکتار با میزان اشتغالزایی۶۰ نفر راه‌اندازی شده افزود: در آینده با بهره‌برداری از فاز ۲ این شرکت اشتغالزایی ۲۰۰ نفری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم شاهد خواهیم بود. مدیرعامل این شرکت، با اشاره به مصارف این سنگ در صنایع ساختمانی، کشاورزی، نظامی و هوا فضا گفت: این محصول تولیدی ارزش صادراتی مطلوبی داشته و امیدواریم در چند سال آتی برنامه‌های صادراتی شرکت را رونق ببخشیم. بیات، سبک، عایق در برابر سرما، گرما و صدا، ارزان و باکیفیت و مقاوم بودن تولیدات این شرکت را یادآور شد و افزود: یکی از مصارف این محصول در صنعت ساختمان است و از آن می‌توان به عنوان مصالح ساختمانی مطلوب و با توجه به جاذب رطوبت نیز بودن برای ساخت‌وسازهای مناطق خشک استفاده کرد.

وی کشورهای آمریکایی و اروپایی را بیشترین مشتریان این محصول عنوان کرد و افزود: این محصول تولیدی برای این قبیل کشورها دارای جایگاه ویژه است.

به گفته بیات، در کشور دو کارخانه تامین‌کننده مواد اولیه این سنگ در منطقه «دندی» زنجان و در استان اردبیل وجود دارد.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه با افتتاح این کارخانه در استان زنجان از واردات این محصول جلوگیری خواهد شد، افزود: امیدواریم با همکاری مسوولان و طراحان و مهندسان این طرح شاهد رشد و توسعه روزافزون در این زمینه باشیم.

کاربرد پرلیت در ۵۳ درصد مصارف ساختمانی

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این مراسم، گفت: محصول پرلیت ۵۳ درصد در مصارف ساختمانی، ۱۴ درصد در کشاورزی، ۸ درصد در پتروشیمی، ۱۴ درصد در کشاورزی و ۱۱ درصد در مصارف دیگر کاربرد دارد. به گفته حمید صدری، اگر فعالیت در عرصه این صنعت چشمگیر شود، تولید این محصول ۷ برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: برای احداث این کارخانه۲ میلیارد تومان هزینه شده است.