دنیای اقتصاد - مشهد -‌هانیه نهرین: در دهه‌های اخیرنقش بازار سرمایه و گسترش حجم فعالیت در بازار بورس ارتباط نسبتا بالایی با روند رشد اقتصادی کشورها داشته است. نقش بازار سرمایه در ایران و تحول آن نیز به عنوان یکی از بازارهای چهارگانه‌ای که تعادل عمومی در اقتصاد را پدید می‌آورند همواره مطرح بوده است. این در حالی است که تصمیمات مالی مختلف برای رفاه مالی و همچنین تداوم فعالیت شرکت‌های مربوطه ضروری است و یک تصمیم نادرست درباره ساختار مالی ممکن است به فشارهای مالی و سر انجام ورشکستگی منجرشود. با توجه به اینکه مشهد محور اقتصادی شرق کشور و محل ساماندهی معاملات و مبادلات منطقه خراسان است از این رو طبیعتا رونق بازار اوراق می‌تواند وضعیت اقتصادی شرق را سامان دهد. این گزارش به بررسی جمع کردن تالار بورس مشهد و واگذاری آن به ۱۲تالار اختصاصی و ۲۶ دفتر به کارگزاری‌ها در سطح شهر پرداخته وعوامل موثر بر اجرای این عمل و شاخص‌های کلیدی در ارزیابی روند حرکت در بازار بورس مشهد را تحلیل کرده است. سرپرست بورس منطقه خراسان رضوی و شمالی با اشاره به اینکه جمع شدن تالار بورس مشهد به نفع سازمان بورس؛ کارگزار و سهامداران است، خاطرنشان کرد: مشهد هم اکنون دارای ۱۲تالار اختصاصی و ۲۶ دفتر در سطح شهر مشهد و شهرستان‌های رضوی و شمالی است.

حسین خدادوست دسترسی سهامداران به کارگزاران را آسان تر از گذشته عنوان کرد و گفت: در گذشته سهامدارن در یک نقطه تجمع داشتند اما از سال۱۳۸۶که تالار بورس مشهد به کار خود پایان داد با تشکیل کارگزاری‌های متعدد در سطح شهر دسترسی سهامداران به شرکت‌ها آسان‌تر شد، زیرا هم‌اکنون ۲۶ دفتر کارگزاری در سطح شهر فعالیت می‌کنند که هر سهامداری می‌تواند به نزدیکترین کارگزاری محل سکونت خود مراجعه کند و اطلاعات معاملات خود را مشاهده کند. وی با تشریح برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه بورس در کارگزاری‌ها گفت: کارگزاری‌ها و سازمان بورس کلاس‌هایی را برای مراجعه‌کنندگان برگزار می‌کند که در آنها به آموزش و فعالیت سهامداران در زمینه‌های مختلف بورس؛ ریسک سهام خریداری شده و بازدید از تالارها می‌پردازد. این کلاس‌ها در قالب ترمیک در ۸ جلسه برگزار می‌شود و اطلاع‌رسانی خوبی به سرمایه‌گذاران داده می‌شود. خدادوست از امنیت سیستم‌های الکترونیکی سازمان بورس و دارا بودن خط اختصاصی برای آنلاین شدن شرکت‌های بورس خبر داد و گفت: سازمان مخابرات کشوری یک خط اختصاصی برای سازمان بورس در نظر گرفته است که از تدابیر امنیتی بالایی برخوردار است و غیر از سهامدار و کارگزاری‌ها فرد دیگری نمی‌تواند وارد این خطوط شود و از اینترنت کشوری خطی جداگانه دارد که

«eased line» نام دارد و تمام کارگزاری‌ها در سراسر کشور بدون حتی چند هزارم ثانیه اختلاف در ساعت۸:۳۰صبح برای برقراری عملیات و معاملات وصل می‌شوند. وی با بیان اینکه عوامل مختلفی باعث جمع شدن تالار بورس در مشهد شد، افزود: از آن جمله می توان به نبود فضای مناسب برای کارگزار و سهامدار اشاره کرد. صحن تالار فقط گنجایش ۲۵ ایستگاه را داشت و دیگر نمی‌شد ایستگاه کارگزاری جدیدی اضافه کرد، در حالی که هم‌اکنون ما دارای ۵۰ ایستگاه معاملاتی هستیم. وی افزود: همچنین نبودن امکانات لازم برای سهامداران در تالار نیز یکی دیگر از عوامل جمع شدن تالار بود.

وی گفت: شرکت‌های کارگزار از این سیاست اعمال شده راضی هستند؛ زیرا سرمایه‌گذاران می‌توانند در دفاتر کارگزاری حضور داشته باشند این در حالی است که قبلا در تالار، امکان برقراری ارتباط بین کارگزار و سهامدار نبود.

خدادوست در ادامه گفت: تالار بورس مشهد مکانی اجاره‌ای بود که بعد از اتمام اجاره نامه مالک حاضر به تمدید نشده و شرکت بورس مجبور به نقل مکان شد. بعد از سیاست اجرا شده شرکت بورس مکانی را خریداری کرد که اکنون چند سال است در مکان دائمی خود مشغول به فعالیت است.

گسترش کارگزاری‌های جدید در حق کارگزاری‌های قدیمی اجحاف نمی‌کند

سازمان بورس مالک تالارهای معاملاتی نبود و با وجود گسترش سیستم‌های اینترنتی این بحث پیش آمد که بورس ایران هم باید مثل کشورهای اروپایی عمل کند. زیرا بورس اوراق بهادار در کشورهای اروپایی و آمریکایی در تالار انجام نمی‌شود. از این‌رو از سوی مدیریت سازمان بورس تصمیم بر آن شد که کارگزاری‌ها توسعه پیدا کنند که در تمام دنیا این سیاست اعمال می‌شود. مدیر‌عامل شرکت کارگزاری سهام گستران شرق نیز در این ارتباط گفت: با وجود گسترش کارگزاری‌ها در حق کارگزاری‌های قدیمی‌تر اجحاف نمی‌شود و هر کسی صاحب سهم خود را از این بازار سرمایه است. ضمن اینکه ما قبلا فقط در یک مکان متمرکز بودیم، ولی اکنون در خیابان‌های اصلی شهر دفاتر کارگزاری دایر شده‌اند که شرایط رفت و آمد را برای سهامداران آسان‌تر از گذشته کرده است.

عباسعلی طوسیان شاندیز با اشاره به اینکه بازار بورس از صنعتی‌ها و بانکی‌ها متشکل شده است و به بازار سرمایه که یکی از هدف‌هایش تامین مالی است کمک می‌کنند، گفت: بازار سرمایه یکی از هدف‌هایش تامین مالی است. صنعتگر اگر تامین مالی‌اش از طریق بازار سرمایه باشد بسیار مقرون به‌صرفه است. این در حالی است که شرکت‌های کارگزاری مایل به تاسیس دوباره تالار بورس در منطقه شمال شرق هستند تا ضمن حضور در دفاتر خویش؛ ایستگاهی هم در صحن تالار داشته باشند تا بتوانند فعالیت فیزیکی خود را هم در آن مکان گسترش دهند.