دنیای اقتصاد - اصفهان - فرزانه احمدی: شهردار اصفهان بر لزوم انتقال صنایع از داخل این کلان شهر به خارج از آن تاکید کرد. مرتضی سقاییان نژاد با اشاره به ضرورت گسترش شعاع محدوده ممنوعیت استقرار صنایع از ۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان به ۱۰۰ کیلومتر، تصریح کرد: مانند شهر تهران این امر باید در اصفهان اجرا شود. در غیر‌این صورت سکونت در این کلان شهر با مشکلات و معضلات زیست محیطی متعددی مواجه خواهد شد.

وی تعداد روزهای پاک امسال و سال گذشته را انگشت شمار دانست و انتقال صنایع از اصفهان، گسترش محدوده کمربند حفاظتی صنایع از ۵۰ به ۱۰۰ کیلومتر و توسعه حمل‌ونقل عمومی را از فعالیت‌های لازم برای اجرایی‌شدن طرح جامع مبارزه با آلودگی هوا که از سوی سازمان محیط زیست تدوین و ابلاغ شده است، عنوان کرد.

سقاییان نژاد افزود: جدی گرفتن معاینه فنی خودروها از سوی نیروهای پلیس راهور، اجرای طرح زوج و فرد با نظارت دقیق، بررسی استفاده از انرژی‌های پاک و غیر‌فسیلی از جمله خورشیدی و باد، به حداقل رساندن دفن زباله با ترویج فرهنگ تفکیک از مبدا، حفظ و گسترش کمربند سبز اصلی و شرق با تامین منابع آبی کافی، حفاظت باغ‌ها و فضای سبز حاشیه شهر به خصوص منطقه ناژوان به عنوان ریه تنفسی شهر و ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده از راهکارهای مهمی است که می‌بایست برای رفع آلودگی هوای اصفهان عملیاتی شود.

وی سهم خودروها و وسایل حمل‌ونقل را در آلودگی هوای اصفهان ۶۰ درصد، نیروگاه‌ها را ۱۶ درصد و صنایع را ۱۹ درصد دانست و گفت: در جمع ۳۵ درصد و آلاینده‌ها توسط نیروگاه‌ها و صنایع این کلانشهر ایجاد می‌شود. این در حالی است که آلودگی مصارف خانگی ۵ درصد است.

شهردار اصفهان با مثبت ارزیابی کردن ایده احداث شهرک‌های صنعتی در این کلان شهر تصریح کرد: متاسفانه به مرور زمان سکونتگاه‌هایی در این شهرک‌ها شکل گرفته که اهداف اصلی شهرک‌های صنعتی را تحت شعاع قرارداده است.