دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: به منظور بررسی تعامل و همکاری‌های مشترک اقتصادی، سفیر بوسنی و هرزگوین در ایران با رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی، دیدار کرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان، مهندس مهدی عزیزیان، مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی در این دیدار با بیان اینکه این سازمان آماده همکاری در زمینه انتقال تجارب به کشور بوسنی و هرزگوین است، افزود: کشور بوسنی و هرزگوین برای همه ایرانیان به خوبی شناخته شده است و به لحاظ قرابت مذهبی و روابط دوستانه دو کشور، سازمان اقتصادی رضوی آماده همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و انتقال تجارب با این کشور می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های آستان قدس رضوی در دو بخش «فرهنگی و مذهبی» و «اقتصادی» صورت می‌گیرد، اظهار کرد: رسالت اصلی آستان قدس رضوی توسعه و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و به‌خصوص فرهنگ شیعی و سنت و سیره ائمه معصومین‌(ع) است و فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس‌رضوی نیز در جهت حمایت مالی و پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی و درآمدزایی برای انجام هر چه بهتر این فعالیت‌ها است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی ادامه داد: سازمان اقتصادی رضوی به عنوان مرکز تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی مطرح است و در حال حاضر ۳۵ شرکت در بخش‌های مختلف عمرانی، ساختمانی، کشاورزی، باغداری، تولیدی، دامپروری، خدماتی و ... تابعه این سازمان می‌باشند، همچنین در حدود ۵۰ شرکت هم سهامدار بوده و وجود منطقه ویژه اقتصادی سرخس هم به عنوان یک منطقه اختصاصی تابعه این سازمان که در نزدیکی کشور ترکمنستان واقع شده است از دیگر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سازمان اقتصادی رضوی به شمار می‌رود.

وی گفت: شرکت‌ها و موسسات تابعه این سازمان در حال حاضر در زمینه‌های مختلف اقتصادی شامل تولیدی، کشاورزی، صنعتی، ساختمانی، مواد غذایی، دامپروری، تولید کمپوت، آبمیوه، کنسرو، قند و شکر، نان و شیرینی، فرآورده‌های لبنی، تولید خودرو (اتوبوس) و ماشین‌های کشاورزی (کمباین)، تولید سرم و دارو‌های کمیاب ضد سرطان، فعالیت در عرصه‌های پولی و بانکی و بازار سرمایه، سدسازی، راهسازی، فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی و .... مشغول فعالیت هستند.

مهندس عزیزیان اظهار کرد: توسعه اماکن متبرکه حرم مطهر حضرت رضا (ع) تا مساحتی حدود یک میلیون مترمربع، ایجاد دانشگاه‌ها، مراکز علمی، فرهنگی، مدارس مختلف، احداث بهترین و مجهزترین بیمارستان کشور (بیمارستان رضوی)، ایجاد مرکز بسیار بزرگ چاپ و نشر قرآن کریم، ایجاد موسسه‌ها و شرکت‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی، خدماتی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، دامپروری، دارویی، عمرانی، ساختمانی و ... همگی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مدیریت موفق اسلامی حاصل شده

است.

إمیر حاجی کادونیچ، سفیر بوسنی و هرزگوین در ایران نیز با ابراز خرسندی از سفر به مشهد و زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا‌(ع) گفت: جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین همچون دو برادر و دوست می‌توانند در زمینه تبادل تجارب در زمینه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و علمی همکاری مفید و سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در بوسنی و هرزگوین مقوله وقف بیشتر در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی وجود دارد، اظهار کرد: استفاده از وقف و نذر در زمینه فعالیت‌های اقتصادی به منظور تامین مسائل و هزینه‌های فعالیت‌های فرهنگی تجربه با ارزشی است که ما از فعالیت‌های آستان قدس رضوی در این سفر آموختیم.

او اظهار کرد: به نظر می‌رسد سازمان اقتصادی رضوی و شرکت‌ها و موسسات تابعه آن در بحث‌های مختلف اقتصادی ازجمله عمرانی، بازرگانی، صنعتی، کشاورزی، زیربنایی و .... دارای امکانات و توانمندی‌های قابل‌توجهی هستند. سفیر بوسنی و هرزگوین فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی را بسیار توانمند و با ارزش عنوان کرد و افزود: باید به آستان قدس رضوی به لحاظ برنامه‌ریزی و استفاده صحیح از منابع و موقوفات و انجام این همه فعالیت و ارائه خدمات، تبریک گفت. سفیر بوسنی و هرزگوین با تشکر از مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی به‌خاطر انجام این دیدار خواستار افزایش تعامل و همکاری این سازمان با کشور متبوعش در زمینه‌های مختلف اقتصادی و استفاده از تجربیات به‌دست آمده شد.